RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

Sunne matpakketips

Sist oppdatert:
Lei av tørt brød med svett ost?

(SIDE2): En arbeidsdag kan fort bli lang dersom ikke matinntaket er riktig på plass. Noen overlever åtte timer på litt frukt, mens andre lager seg store varmretter til lunsj. Det optimale og det som blir anbefalt er å spise små porsjoner, men å spise de ofte! Gjerne fem måltider om dagen, hvor tre av dem skal være litt større hovedmåltider. Dersom du ikke spiser jevnlig, vil det merkes på blodsukkeret og humøret og energien vil dale.

Bruk gårsdagens middag
I den travle hverdagen er det ideelt med en lunsjrett som er rask å lage. Å være avhengig av varmt vann eller en mikrobølgeovn, trenger ikke være tilfellet.

Kjersti Selseth, konsulent i Opplysningskontoret for melk, sier til Side2 at kun kreativiteten setter en stopper for lunsjmulighetene.

- Middagsrester er noe av det enkleste å ta med på matpakken dagen etter. Pizza med grov bunn, salater med fullkornpasta, forskjellig former for kylling eller bønner og linser, foreslår Selseth til Side2.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Salat er veldig sunt og ofte enkelt å lage, men flere synes det har en tendens til å bli litt «kaninfôr». Nå i sommersolen er det også deilig å finne en benk ute og nyte strålene. Da er det greit med mat som er enkel å spise. Når du spiser salat må du både ha en skål på fanget og gaffel i hånda.

- Ta heller med deg flere oppskårne grønnsaker, sier Selseth.
- Lag store biter av tomater, agurker, paprika, gulrøtter og blomkål. Det kan du spise med fingrene, sier hun.

Hell smoothie på termos
Som drikke anbefales vann eller smoothies. Putt smoothien i en termos, så holder den på både temperaturen og konsistensen. Termos er ikke kun for varme drikker.

For å tilsette smoothien litt mer smak, er det mulig å ha med kornblanding ved siden av som man kan strø over når du skal drikke den. Da blir den både litt sunnere og enda bedre. Husk å ikke legge kornblandingen ifra morgenen av! Da blir den bløt og ekkel.

Konsulenten forslår for Side2 å pakke knekkebrød og pålegg hver for seg. Da holder både knekkebrødet og pålegget seg bedre.

- Det samme gjelder for brød. Makrell i tomat for eksempel, smaker eller lukter ikke så godt etter en dag i matpapir. Ta med en uåpnet boks og brødskiver i en pose, så blir det mye friskere, forklarer hun. Samtidig roser hun makrell i tomat og annet fiskepålegg. - Rikelig med viktige omega-3 fettsyrer, sier hun.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

I en salat er muligheten mange og her kan man leke seg som man vil med ingrediensene.

- Dropp den fete dressingen over salaten og lag heller en lettere dressing av kesam og krydderurter. Bland pesto med cottage cheese og hell det over salaten, så blir det raskt mye mer proteiner i retten.

Prøv også å variere mellom forskjellig typer brød. Noen har intet problem med brødskiver med salami eller ost, men i lengden kan man fort bli lei. Rundstykker er et av forslagene. Ellers kan man putte mye sunn kost inn i wraps, pitabrød eller polarbrød.

Egg er også en viktig næringskilde. Lag dobbel porsjon med eggeomelett til middag, så kan halvparten puttes inn i folie. Like god kald, som varm. Husk litt grønnsaker ved siden av.

Som en siste anbefaling sier konsulenten at å ta ut brødskiver fra fryseren om morgenen er et kjempelurt triks.

- Det vil tine fram til lunsj og for pålegget har det fungert fint som et kjøleelement.

Det trenger heller ikke bare være brød, du kan ta med mye godt frossent hjemmefra, sier Selseth til side2.

- Hjemmelagede pizzasnurrer er kjempegodt ferske, men har ikke vondt av å ligge en natt i fryseren. De er også gjennomtint fram til lunsjtider og smaker nydelig med litt grønnsaker ved siden av, forklarer hun.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Tips og triks
- Bruk matboks med kjølelementer

- Lag lunsjen kvelden før, så får du bedre tid om morgenen

- Bruk en stor matboks – da får du plass til grønnsaker og frukt også!

- Ha en flaske vann stående på pulten hele dagen

- Ta med minigrønnsaker (gulrøtter, mais, sukkererter osv.) som du kan knaske på hele dagen

- Nøtter er supert, når du kjenner sug etter noe snop.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere