Sunt med fett til frokost?

Foto: Crestock

Forvis ikke baconet riktig ennå.

27.04.10 18:48

(SIDE2): Frokosten er et omstridt måltid, i hvert fall i sunnhetskretser. Men hva er egentlig den mest gunstige starten på dagen?

Siste nytt fra Side2, klikk her!

Du har kanskje hørt uttrykket som forfekter at man skal spise «frokost som en konge, lunsj som en prins, middag som en bonde og kveldsmat som en tigger». Mange kostholdseksperter enes i det minste om at dagens første måltid er et som ikke bør droppes. Samtidig hersker en viss uenighet om hva frokosten bør inneholde.

Noen vektlegger at matsammensetningen skal være balansert og gunstig for blodsukkeret, andre teller kalorier, mens atter andre argumenterer for at proteiner og fett er det beste. Og noen selvsagt en blanding av det ene og det andre.

Sunnest med fet start på dagen?
Nå indikerer imidlertid ny forskning at frokoster som er rike på fett er det sunneste, det skriver Dagens Medisin. Forskere ved Universitetet i Alabama har sett på risiko for utvikling av metabolsk syndrom i sammenheng med fettinnholdet i dagens første måltid.

Ifølge nettstedet fant man at inntak av høyt fettinnhold tidlig på dagen gir redusert risiko for å utvikle metabolks syndrom. Samtidig kunne frokoster med lavt fettinnhold, samtidig med inntak av økt fettinnhold i senere måltider utover dagen, bidra til å øke risikoen for å utvikle markører for syndromet. Forskerne fremholder at fettinntak like etter man har våknet er en effektiv måte å få i gang fettmetabolismen.

Studien er imidlertid kun utført på mus, så det er uvisst om man vil finne tilsvarende effekt hos mennesker.

Metabolske syndrom
kjennetegnes av fettlagring i magen og forstyrrelser i fett- og sukkerstoffskiftet. Syndromet gir femdoblet risiko for å utvikle type 2 diabetes og også betydelig økt risiko for hjerte- og karsykdom. Den grunnleggende årsaken til metabolsk syndrom er ikke kjent. Men overvekt rundt magen og insulinresistens er medvirkende. Den beste behandlingsstrategien for metabolsk syndrom er først og fremst livsstilsendringer med mer mosjon og mindre energirik mat.

Kilde: Folkehelseinstituttet

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag