RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sunt og billig for studenter

VIKTIGSTE MÅLTID: Ta deg tid til å forberede en næringsrik frokost, så har du en solid grunnmur av energi resten av dagen.
VIKTIGSTE MÅLTID: Ta deg tid til å forberede en næringsrik frokost, så har du en solid grunnmur av energi resten av dagen. (Crestock)
Sist oppdatert:
God mat på lavbudsjett? Her er tipsene.

(SIDE2): De fleste har vært der en eller annen gang; boende på en knøttliten hybel, der kokeplater er luksusartikler og bankkontoen for lengst er overtrukket.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Sunt og godt - på lavbudsjett
I slike perioder kan det være lett å ty til usunn og dyr ferdigmat, men det trenger ikke nødvendigvis være slik. Matportalen.no gir deg gode tips om hvordan du som student kan spise deg mett på sunn mat - på lavbudsjett:

1. Planlegg. Finn ut hvor mye du skal bruke på mat hver uke og hold deg til budsjettet. Spiser du som en konge i begynnelsen vil du måtte leve på spagetti og ketchup de siste 14 dagene.
2. Lag store porsjoner og frys ned restene om du har mulighet for det.
3. Kjøp sesongens frukt, grønnsaker og kjøtt. Disse pleier å komme på tilbud.

Gode kilder til karbohydrater
Nettstedet anbefaler kornblandinger og havregrøt med frisk frukt eller bær istedenfor syltetøy, grovt brød, poteter, ris og pasta. Pastaen kan med fordel være av fullkorn, og førstnevnte en naturlig, upolert type. Du kan også lage din egen pastasaus for å spare penger – og kalorier. Eksperimenter med tomater, grønnsaker, kylling og fisk.

Gode kilder til protein
Rent kjøtt med bortskåret flesk eller hvitt kjøtt av kylling og kalkun, inneholder mye proteiner og er kjøtt av den magre typen. Bønner, linser og egg også tilsvarende gode proteinkilder og er rimeligere alternativer. Lag omeletter eller bruk bønnene i kalde salater eller varme gryteretter.

Gode kilder til sunt fett
Fisk, makrell i tomat og sardiner på boks er også fylt med proteiner, og har masser av sunne fettsyrer og omega-3. Du kan også kjøpe fiskepudding eller fiskekaker og rasjonere dem ut som pålegg. Bruk heller oljer, som olivenolje eller soyaolje, når du lager mat heller enn smør. De inneholder sunt fett som er gunstig for deg, og ikke det mettede fettet smør gjerne er fullpakket med.

Drikke
Uavhengig av økonomien, så er vann den beste tørstedrikken. Kutt ut brus, saft og annen drikke når du kan drikke sunt vann - helt gratis.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere