RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Supermaten som gjør deg slank

Sist oppdatert:
Bytt ut fett med muskler ved å få i deg disse 20 superingrediensene samtidig som du trener.

(SIDE2): For å bygge muskler og bli kvitt fett trenger du proteiner i en rekke ulike former, grønnsaker, frukt, karbohydrater og sunt fett. Å spise proteiner hjelper deg med å bygge muskler og opprettholde muskelmassen. Proteiner er også bra for bli kvitt unødvendig fett.

Sunt fett fordriver også fett fordi kroppen tviholder på fettlagrene hvis du ikke spiser fett. Derfor bør du få i deg sunt flerumettet fett. Frukt og grønnsaker inneholder viktige vitaminer og mineraler som er nødvendig for å restituere kroppen etter trening og karbohydrater er bensin for musklene, slik at du får mer energi på trening.

Det er treningsnettsiden stronglifts.com som kommer med de 20 beste matvarene for deg som vil ned i vekt og heller få mer muskler. Matvarene er spesielt tilpasset en person som trener mye i tillegg.

HER ER LISTA OVER SUPERMATEN

1. Egg
En billig og rik kilde til protein. Du får i deg 7 gram per. egg og eggeplommen gir deg mest næringsstoffer.

2. Fiskeolje
Bra både for huden og for å bli kvitt ekstra fett. Øker også testosteron nivået i kroppen.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

3. Villaks
Dette er en av de beste kildene til omega-3 fettsyrer som også gir deg 20 gram protein per. 100 gram.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

4. Bær
Sterke antioksidanter som virker forebyggende på kreft, hjerte- og øyesykdommer. Alt funker: Tranebær, blåbær, bjørnebær. Kjøp bærene frosne eller ferske og miks det sammen med havregrøt.

5. Yoghurt
Inneholder bakterier som er bra for magen og tarmsystemet. Ikke kjøp yoghurtis eller yoghurt med sukker eller bær på bunn. Kjøp yoghurt naturell og putt i egne bær, frø og fiber.

6. Linfrø
God kilde til fiber, protein og omega-3. Knus frøene for å få mest ut av dem. Ta en spiseskje med yoghurt og bær før du legger deg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

7. Olivenolje (Extra Virgin)
70 prosent enumettet fett som beskytter mot hjertesykdom og kreft. Ha 1-2 spiseskje med olivenolje i salaten. Extra Virgin-typen smaker bedre.

8. Nøtter
Inneholder enumettet og flerumettet fett, proteiner, fiber, vitamin E, zinc, potassium, magnesium også videre. Nøtter har et høyt kaloriinnhold og perfekt for deg som trenger å gå opp i vekt med sunt fett. Det meste funker: Mandler, valnøtter, cashew og hasselnøtter. Peanøttsmør er også greit så lenge den ikke er tilsatt salt eller sukker.

9. Rødt kjøtt
Her får du i deg proteiner, vitamin B12, jern, zinc, kreatin. Spis mørbradbiff eller indrefilet og pass på å ikke spise for mye rødt kjøtt da det fins en link til kreft og rødt kjøtt.

10. Brokkoli
Høyt innhold av kreftforebyggende ingredienser. Høyt fiberinnhold og lite kalorier. Spis også andre grønnsaker som kål, blomkål og grønnkål.

11. Spinat
Spinat forebygger mot muskel og benskjørhet, samt kreft og hjertesykdom. Lag deg en deilig spinatsalat.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

12. Kalkun
Lite fett og du kan lage en rekke deilige retter både til lunsj og middag.

Sjekk ut Art of Tastefor oppskrifter her.

13. Quinoa
En søramerikansk kornsort som betegnes som «kongen av korn». Har et høyt innhold av fiber og protein og er glutenfri. Spis gjerne sammen med kjøtt og spinat istedenfor ris.

14. Havre
Reduserer kolesterolet og gir deg langsomme karbohydrater som gir deg god energi. Spis gjerne før du trener.

15. Tomater
Inneholder lykopen som forebygger mot kreft. Lykopen i tomatpuré er fire ganger mer konsentrert enn i tomater. Spis gjerne pizza eller pasta med tomatsaus og olivenolje før en hard treningsøkt.

16. Appelsiner
Vitamin C er en god antioksidant. Spis heller ferske tomater eller lag deg ferskpresset appelsinjuice.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

17. Epler
Eple inneholder sterke antioksidanter og du bør spise eplet med skallet på for å få i deg alle. Kjøp økologiske epler så slipper du sprøytemidlene.

18. Gulrøtter
Her skjuler det seg plenty av A-vitamin som er bra for blant annet øynene. Du får også i deg mye fiber ved å knaske i deg gulrøtter.

19. Vann
Kroppen din holder på vannet om du ikke drikker nok. Å drikke vann hjelper musklene å restituere seg og forhindrer dehydrering etter en hard treningsøkt. Drikk to glass vann sammen med hvert måltid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

20. Grønn te
En sterk antioksidant som kan forebygge kreft og som forbedrer blodsirkulasjonen. Drikk grønn te om morgenen istedenfor kaffe. Bruk skikkelig grønn te og ikke teposene.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Side2s underholdningsquiz: Vinn en iPod Nano i dag!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere