Se videointervju med SVs finanspolitiske talsperson, Kari Elisabeth Kaski:

STORTINGET (Nettavisen): For å hale i land revidert nasjonalbudsjett, som regjeringen presenterte torsdag, er Støre & Co helt avhengig av SV.

Men det er en skuffet finanspolitisk talsperson i SV, Kari Elisabeth Kaski, Nettavisen møter i Stortingets vandrehall få minutter etter at fasiten foreligger.

Regjeringen kutter nemlig i momsfritaket for elbiler, og varsler at det vil skje fra 1. januar 2023.

- Vi er ikke enig i det regjeringen har lagt frem om elbiler nå. Det er også et brudd med Hurdalsplattformen og lovnadene som Ap og Sp gav før valget, slår Kaski fast overfor Nettavisen.

Les også: Momsfritaket på elbil forsvinner - slik blir den nye ordningen

- Ikke akseptabelt

- Her går man rett på full moms med en gang, og det er ikke akseptabelt, sier hun, og varsler at SV ikke vil støtte momskuttet for elbiler i de kommende forhandlingene med regjeringspartiene.

SV og Kaski er heller ikke tilhenger av noen form for tilskudds- eller subsidie-ordning for elbiler.

- Erfaringene fra utlandet på det er så dårlige, sier hun - og tar til orde for en helt annen plan:

- Jeg tror det hadde vært mye bedre å legge en plan for opptrapping av moms for elbiler fremover, som er forutsigbar og gjør at folk som skal kjøpe elbil vet hva den kommer til å koste.

Se flere reaksjoner fra Stortinget:

- Folk er irriterte

Regjeringen følger altså ikke det de har vedtatt i regjeringsplattformen, hvor det står at man for elbiler skal betale en såkalt toppmoms for en kjøpesum over 600.000 kroner.

- Hvor irriterende er det at regjeringen bryter med det som er vedtatt i Hurdalsplattformen?

- Jeg antar velgerne er irriterte, og det ser vi på oppslutningen til regjeringen også. Det er et signal til Ap og Sp om å legge om kursen. Folk stemte på partiene for å få et skifte, dra Norge i en annen retning - og det skjer ikke i dag, sier Kaski.

- SV har mye makt fordi Ap og Sp er avhengig av dere for å sikre flertall. Hva skjer videre nå?

- Om cirka halvannen uke starter forhandlingene, etter at vi har fått finlest budsjettet og stilt spørsmål til Finansdepartementet for å beregne mange av de forslagene vi har lyst til å legge inn.

Kaski er innstilt på at det så blir «to intense uker» med tautrekking.

- Det er absolutt et mål å bli ferdige før sommeren, men jeg kan ikke utstede noen garantier, sier hun.

Les også: Regjeringen kliner til - vil bruke 352 oljemilliarder

Se videointervju med KrFs finanspolitiske talsperson, Kjell Ingolf Ropstad:

MDG: - Skammelig

Også MDG reagerer kraftig på kuttet i momsfritak for elbiler.

- Det har jo vært en diskusjon noen år i Norge, og nå varsler man altså at man skal kutte momsfritaket for elbil. Det betyr at alle som kjøper en elbil som koster mer enn 500.000 vil få vanskeligheter med å velge en slik bil fordi den blir dyrere, sier MDG-leder Une Bastholm til Nettavisen.

Se videointervju med MDG-leder Une Bastholm:

Hun frykter konsekvensene, særlig for folk i distriktene som trenger en ny bil.

- Nå skulle man endelig få del i elbilrevolusjonen i distriktene, men da blir bilene dyrere - og det er jo veldig skammelig, mener hun.

Bastholm har et klart råd til SV som nå skal i forhandlinger med regjeringen:

- Jeg håper SV holder et hardt blikk på solidaritet og klima- og naturkrisa. Vi har jo sett at de i dette budsjettet også kutter i bevilgningene til klimatiltak, påpeker hun.

Les også: Går kraftig ut mot regjeringens varslede motorveikutt: – Det er landeveisrøveri

Rødt: - Oppgitt

Rødts finanspolitiske talsperson, Sneve Sneve Martinussen, er heller ikke fornøyd.

- Jeg er litt oppgitt og skuffet kanskje, sier Sneve til Nettavisen like etter at budsjettet er blitt lagt fram.

- Vedum har jo i tre måneder sagt at det er vanskelig å gjøre noe med priskrisa som rammer folk flest, men har sagt at vi skal vente på revidert - og i dag har revidert kommet og det er ingen tiltak for å hjelpe folk med prisene, understreker hun.

Sneve mener en større del av regninga burde bli sendt til landets rikest, med høyere skatt for de som tjener mest.

- Så kunne du brukt det til å hjelpe folk med å få endene til å møtes ved for eksempel å kutte avgiftene på drivstoff eller å øke barnetrygden og andre stønader, sier hun.