RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SV var valgkampvinner, men ikke medievinner

Sist oppdatert:
SV omtales som valgkampens vinner, men fortsatt får halvparten av partilederne mer omtale enn Kristin Halvorsen. – Skolesaken kan ha hatt innvirkning, sier Merethe Fonstad Smith i Kommunikasjonsforeningen.

I dag går Norges befolkning til urnene for å velge nye folkevalgte representanter i kommune og fylke. Det endelige resultatet vil henge nøye sammen med hvor godt partiene har planlagt og taklet kommunikasjonsutfordringene i valgkampen.

Gjennom en Questback-undersøkelse har Kommunikasjonsforeningens medlemmer utpekt Sosialistisk Venstreparti til årets kommunikasjonsvinner. Også bransjebladet Kampanje har, ved hjelp av en jury, kåret SV til valgkampvinneren.

- SV har vært flinke til å ta i bruk virkemidler, de har kjørt på få saker som engasjerer og vært tydelige. SV har hatt et sterkt valgkampapparat som de har brukt godt. De har vært aktive og strømlinjeformet. Det er tydelig at SV har vært bedre i valgkampen enn alle de andre partiene, sier nestleder i Kommunikasjonsforeninge, Merethe Fonstad-Smith.

– Valgkampvinneren SV har en meget synlig partileder som har frontet valgkampen til sitt parti. Kristin Halvorsen har greid å være tydelig og framtredende i en mediestyrt valgkamp, sier ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje til eget nettsted. Hjellemo satt i juryen som kåret SV til Kampanjes valgvinner.

Ikke nådd frem

Men på tross av at ekspertene mener SV har vært flinkest til å kommunisere ut sitt budskap, har ikke partiet klart å komme gjennom den lydmuren som heter Carl I. Hagen. Det er nemlig han som har vært den mest omtalte politikeren i valgkampinnspurten.

Tall fra medieovervåkingsbyrået Retriever viser at både Frp-lederen, Kjell Magne Bondevik, Jan Petersen, Valgerd Svarstad Haugland og Jens Stoltenberg har blitt mer omtale til gode i norske medier mellom 1. og 12. september. I den tidsperioden har Halvorsen fått omtale i 112 saker i norske nettaviser, under halvparten av Carl I. Hagens 255 artikler.

- Det kan hende skolesaken har hatt større konsekvenser enn vi har trodd. Det er den eneste saken jeg kan komme på, hvor SV har kommet i negativt lys. Der sto de nok igjen med litt lite troverdighet, sier PR-kvinnen Fonstad-Smith til Propaganda.

Profesjonalisert

Hun mener det er liten tvil om at partiorganisasjonene er blitt profesjonalisert siden Jaglands famøse 36,9-utspill i valgkampen i 1997, da Jagland stilte kabinettspørsmål til folket. Likevel har mener Fonstad-Smith at vi gjennom valgkampen har sett tydelige eksempler på hvordan profesjonelle partiorganisasjoner kan tabbe seg ut, og hvordan politikeres håndtering av saker kan ramme et ellers velsmurt valgmaskineri med full kraft.

Fonstad-Smith viser til at SV heller ikke har hatt den uflaksen som har blitt KrF til del, den såkalte Medhaug-saken.

- Kommunikasjonsfaglig taklet de den saken alt for dårlig. Valgerd Svarstad Haugland skulle ha lagt den saken død på et tidlig tidspunkt, slik Carl I. Hagen gjorde med Schanche-saken. Hagen taklet den saken på en profesjonell måte, sier Fonstad-Smith til Propaganda.

Nestlederen i Norsk Kommunikasjonsforening mener også at Arbeiderpartiet har klart seg bra gjennom valgkampen.

- De har vært klar og tydelig i sitt budskap også rent kommunikasjonsfaglig. Det virker som om de har holdt seg til en mal og det har båret frukter. Oppslutningen deres har jo økt den siste tiden, avslutter hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere