*Nettavisen* Nyheter.

Svakt sentiment blant amerikanske konsumentene

University of Michigans forbrukertillitsundersøkelse var overraskende svak i februar

19.05.08 01:15

Det foreløpige tallet for februar er 79,2, mens markedet i snitt ventet 81,9, ifølge Briefing.com.



I januar var tallet 82,4 etter et klart fall fra desember.



Av de to del komponentene i indeksen så viste forventningsindeksen et fall fra 72,8 til 68,8. mens vurderingen av dagens situasjon falt fra 97,2 til 95,3.



Bakgrunn:

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.