Det er noen år siden den svenske dagligvaregiganten Ica hadde butikker i Norge, og i 2014 ble de norske butikkene kjøpt opp av Coop. De siste restene av selskapet i Norge var dermed historie i 2017.
Svenskene har imidlertid ikke helt glemt oss nordmenn, og i en ny reklamefilm får de norske dagligvarekundene gjennomgå. I filmen ser vi nemlig figuren Ica-Ulf krypende rundt på gulvet, mens han legger alle de billigste varene på helt nederste hylle, så de skal bli lettere for kundene å finne.
Humorpoenget i reklamefilmen blir presentert av en nordmann i kledd lusekofte og topplue, som krabber rundt på jakt etter billige varer. Nordmannen sier:
– Så bra at dere har lagt varer med lavest priser lengst ned. Da er de mye enklere å finne, før han krabber videre for å finne flere varer.
Humoren virker tilsynelatende å spille på at nordmenn er så dumme at de tror at de laveste prisene fysisk må ligge lavt i butikken.
På to døgn er reklamefilmen blitt sett over 200.000 ganger på YouTube.
Sveriges svar på svenskevitsene
Sofia Swärd er prosjektleder i ICA Sverige.
Hun forteller at svenskene har fått med seg at vi nordmenn har en tendens til å vitse om svenskene, og at nordmenn er gjenstand for humor på samme måte på den andre siden av grensen.
– For oss er dette et klassisk «norgeskämt», akkurat slik som dere har svenskevitser, som tuller med oss svensker, sier Swärd til Nettavisen.
Og fortsetter:
– Karakteren vår, Ica-Ulf, kunne nok vært med i mange svenskevitser eller «norgeskämt», med sin sjarmerende måte å misforstå situasjoner på.

Vi tok turen til Sverige for å sjekke prisøkningen der - her er hva vi fant
– Viktigere enn noensinne
Som i Norge har også prisene på varer og tjenester steget i Sverige. I september steg prisene i Sverige med hele 9,7 prosent.
Det har fått svenske kunder til å bli mer prisbevisste, mener Swärd.
– Vi ser at det å få valuta for pengene er blitt viktigere enn noensinne for kundene og at flere velger kampanjevarer, planlegger innkjøpene sine bedre og at de velger billigere produktalternativer.
Når det gjelder reklamefilmen som tuller med nordmennene, forteller Swärd at filmene har blitt laget i over 20 år, med nye innslag nærmest ukentlig.
– Det svenske folket liker filmene. Denne filmen er antakeligvis intet unntak, sier hun
