*Nettavisen* Nyheter.

Svenskene stopper euroreklame

Det tragiske dødsfallet til den svenske utenriksministeren Anna Lindh fører til at kampanjene for ja og nei-siden i den svenske euro-valgkampen stoppes.

20.06.08 11:04

Sveriges utenriksminister døde i går morges av skadene hun ble påført av en attentatmann. Hun var godt i gang med innspurten i valgkampen Sveriges ja eller nei til myntenheten euro og var en av de aller mest profilerte politikerne på ja-siden.

Men etter beskjeden om mordet på den svenske utenriksministeren, trekkes all reklame for eller mot euroen tilbake fra booket annonseplass. Ifølge Resumé velger ja-siden til og med å plukke ned alle utendørsreklamer.

- All annonsering i pressen avbestilles. Likeså alt annet kampanjearbeid. I sluttdebatten stiller vi opp om Persson stiller opp, sier sosialdemokratenes nei-kampanjes annonseansvarlig til Resumé.

Fra ja-sidens kampanjeledelse kommer beskjeden om at alt kampanjearbeid innstilles, med at de ikke rakk å stoppe annonsene som gikk ut i gårdagens aviser. I tillegg skal all reklame som henger utendørs plukkes ned, noe de får hjelp til av JCDecaux. Særlig viktig for dem er det å fjerne annonser hvor Anna Lindh var avbildet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.