Førjulstiden er godt i gang, og mange har i den sammenheng gått til innkjøp av en julekalender. Med årene har utvalget av kalendere økt, og for mange holder det ikke lenger med de forutsigbare sjokoladekalenderne, der det skjuler seg en liten godbit hver bak luke frem til jul.
Øl, duftlys, helseartikler, leker og sminke. Utvalget av julekalendere har blitt bredt, og kalendere fås i alle prisklasser.
I den aller øverste prisklassen finner man en kalender fra det franske motehuset Chanel. For de aller fleste vil kanskje den stive prislappen nesten 8000 kroner virke avskrekkende, men det gjorde den ikke for amerikanske Elise Harmon.
I en serie av videoer lagt ut på TikTok viser Harmon hva som skjuler seg bak lukene i den eksklusive kalenderen. Det har fått diskusjonen i kommentarfelt og sosiale medier til å ta av, og mange mener kalenderen er rent lureri.

Har du husket julekalender? Her er de beste som fortsatt kan kjøpes nå
Hvis du selv har gått til innkjøp av Chanel-kalenderen, og ikke vil få avslørt hva som skjuler seg i de forskjellige lukene, bør du ikke lese videre herfra!
– Det må være en vits
I flere av lukene ligger det kun klistremerker, mens i en annen luke er det bare en liten pose med Chanel-logoen å finne.
– La oss se om det er verdt pengene, sier Harmon før hun åpner den første luken.
– Dette må være en vits. Dette er en vits. Klistremerker, bare klistremerker?!
Julekalenderen går ikke fra en til 24, slik de aller fleste kalendere gjør. Den går i stedet fra fem til 31.
Harmons kalenderåpningsvideoer har blitt sett av over 50 millioner brukere på TikTok.
– Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe den i utgangspunktet, men nå vurderer jeg det ikke en gang, skriver en i kommentarfeltet.
Noen skriver i kommentarfeltet at Harmon har kastet bort 8000 kroner, andre igjen mener kalenderen minner om «Fyre Festival», som var en svindelfestival som ble avholdt for noen år siden.
Det må påpekes at man på Chanel sine hjemmesider kan finne ut av hva som er inne i kalenderen før man bestiller den.
Les også: Coca-Cola bytter ut julefilmen etter 25 år
Motehuset tar bladet fra munnen
I sine sosiale medier-kanaler får Chanel passet sitt påskrevet, og det renner inn kommentarer om hvor dårlig julekalenderen de har laget er.
– Stopp å selge adventskalenderen deres, skriver en bruker på Instagram.
– Vi kommer ikke til å glemme hva dere gjorde med adventskalenderen, skriver en annen.
Les også: Bernard Arnault (72) er motebransjens mektigste
Til motemagasinet WWD sier motepresident i Chanel, Bruno Pavlovsky at de produserte kalenderen i sammenheng med 100-årsjubileet til nr.5-parfymen deres, og at de ikke hadde regnet med reaksjonene.
– Det er synd at det har oppstått kontroverser, fordi det ikke var Chanels hensikt. Chanel trodde de ville tilfredsstille noen av deres kunder ved å tilby et slikt produkt. Vi ser nå at man må være varsom, og i fremtiden vil vi være mye mer forsiktige med noe slikt, sier Pavlovsky til magasinet.