Gå til sidens hovedinnhold

Sykling mot migrene

Ny forskning viser at sykling hjelper mot migrene.

(SIDE2): Svenske forskere har funnet ut at et program med regelmessig sykling med middels intensitet reduserer hyppigheten av migreneanfall med opp mot 90 prosent, skriver Daily Mail.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Sjeldnere vondt i hodet
Deltakerne ble bedt om å sykle på innendørssykler tre ganger i uka i tre måneder.

De fleste fortalte om en reduksjon i antall dager de hadde migrene, en lavere intensitet på hodepinen og at de trengte færre medisiner.

Nøkkelen er at trening utløser endorfiner, og endorfiner er kroppens naturlige smertestillende middel.

- Mange med migrene unngår fysisk aktivitet. De tror det vil trigge hodepinen deres. Faktisk så viser det seg at de som er plaget med migrene har et forhøyet nevrologisk system som ofte reagerer på alt som ikke er hverdagslig. Gjør trening til en vanlig del av din daglige rutine, så kan hyppigheten av hodepiner falle brått, sier forskere ved Cephalea Headache Center i Göteborg.

Lignende resultat i Norge
To store undersøkelser i Norge fremstilte lignende konklusjoner som de i den svenske undersøkelsen, skriver naturalnews.com.

Undersøkelsene tok for seg flere enn 68.000 voksne om deres treningsvaner og symptomer på hodepine. Funnene viste at de som ikke trente hadde 14 prosent større sjanse til å få vondt i hodet. Den pekte også på at de som allerede var plaget av migrene var mindre tilbøyelig til å trene.

Tidligere undersøkelser har antydet at aktiviteter som gange og svømming også hjelper fordi de har lav anstrengelse og ingen belastning. Trening er ikke bare sunt for hjertet og lungene, men det kan også holde hjernen sunn.

En amerikansk undersøkelse viser at de som trener mest har større hjernevolum i nøkkelområdene enn de som ikke gjør det. Å holde seg i form kan også saktne antall aldersrelaterte forfall i hjernen. I den undersøkelsen fikk 52 sunne menn og kvinner skannet hjernen, ble intervjuet og skrev treningsdagbok.

Hjernevolumet i nøkkelområdene, inkludert tinninglappen, som er involvert i språk, hukommelse og følelser, var markant lavere hos dem som trente minst, ifølge de amerikanske forskerne.

Forebygger helseproblemer
Man tror at trening øker veksten og utviklingen av hjerneceller. Man ser forbindelser mellom trening og helsemessige gevinster. Trening kan forebygge helseproblemer som diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Det er viktig å ikke unngå trening, selv om du lider av hyppig hodepine eller migrene. I stedet anbefales det at du finner en treningsform som passer for deg.

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene