RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Syv erstatninger til ris, pasta og potet

(Colourbox)
Har du hørt om blomkålris eller hirsekorn?

(SIDE2:) Etter lavkarbobølgen de siste årene er det mange som har kuttet ned på inntaket av poteter, ris og pasta.

Næringsrikt og sunt

En reduksjon i disse matvarene til fordel for blant annet grønnsaker vil bidra til et redusert energiinntak, noe som igjen er smart om du vil ned i vekt. Andre ønsker kanskje mer næringsrike alternativer til potene og ris- og pastatilbehøret, enten man vil for eksempel øke inntaket av proteiner eller enkelte vitaminer og mineraler. Da kan for eksempel quionafrø og belgfrukter være gode alternativer.

Husk likevel at de ulike matvaregruppene bidrar med forskjellige næringsstoffer og det også finnes viktige vitaminer, mineraler og fiber i kornvarer og i potet. Det anbefales å velge fullkornsvariantene av ris og pasta da dette har et høyere innhold av vitaminer og mineraler.

Fokus på stabilt blodsukker

Dr. Fedon Lindberg er en av dem som tror på et kosthold med blant mindre melprodukter og poteter da dette kan føre til et jevnere blodsukker, lavere insulinproduksjon og redusert fettlagring i kroppen.

«Et lavglykemisk kosthold består av matvarer som gir lav og stabil blodsukkerpåvirkning. Dette innebærer ikke bare at du bør spise svært lite sukker, men også reduserer mengden stivelsesrike matvarer som vanlig brød, poteter, pasta og ris i kosten», står det blant annet på kostholdsekspertens hjemmesider.

Blomkålris

Blomkålris er en ypperlig erstatning for både ris og couscous. Den næringsrike grønnsaken har en nøytral smak så her kan du selv smaksette blomkålrisen med hva du måtte ønske, for eksempel urter, krydder eller soltørket tomat.

Riv blomkål på et rivjern eller ha den i en blender til du får riskonsistens. Deretter steker du blomkålrisen i en stekepanne sammen med litt olje eller smør på middels varme. Tilsett litt vann og smak til med pepper eller annet krydder.

Quinoa

Quinoafrøene er rik på proteiner og fiber samt at det også inneholder viktige omega-3-fettsyrer. Denne matvaren er fri for gluten og gir deg blant annet magnesium, fosfor, jern og folat.

Bokhvete

Bokhvete er verken hvete eller en kornsort. Dette er naturlig glutenfrie frø. Man får tak i både bokhvetegryn og bokhvetemel her i Norge og frøene kan brukes istedet for ris, mens bokhvetemel passer bra i for eksempel pannekakerøre, pai og kaker. Frøene inneholder blant annet en god del viktige mineraler som jern, kalium og magnesium.

Hirse

Hirsekorn inneholder ikke gluten og kan brukes i stedet for andre kornsorter, i supper, kroketter, kjøttpudding, puddinger og frokostblandinger.

Hirseprotein er overlegent bedre enn protein i hvete, ris eller mais. Denne matvaren er blant annet rik på jern, sink og magnesium.

Grønnsakspuré

Høres det kjedelig ut med kokte grønnsaker så kan grønnsakspuré være et godt alternativ for å få både barn og voksne til å spise mer grønnsaker. Her kan du variere med ulike grønnsaker eller blande sammen flere varianter. Kok grønnsaker og bruk en stavmikser til å lage for eksempel rotmos, kålrotstappe eller brokkolipuré.

Kikerter og linser

Begge disse belgfruktene havnet nylig på topp10-listen i forbindelse med en kåring av de sunneste og mest nyttige grønnsakene og belgfruktene, utført av Svenske Livsmedelsverket.

Både kikerter og linser er gode vegetabilske proteinkilder som også har lav glykemisk indeks. Dette er næringsrik mat som blant annet kan skryte av å være en god kilde til blant annet kostfiber, jern, kalsium, sink, magnesium og folat.

Søtpoteter

Denne rotgrønnsaken er søtere enn vanlig potet og den kan både stekes, kokes, bakes i ovn og moses til puré. Den knalloransje søtpoteten er svært rik på betakaroten, i tillegg til å gi deg vitamin C, kostfiber og andre næringsstoffer.

LES OGSÅ: Hvilket mel er sunnest?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere