RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ta over verden

Sist oppdatert:
På oppdrag fra Goldeneye skal du slåss med et grusomt kontrollsystem for å ta kontroll over verden.

«Goldeneye: Rouge Agent» er beviset på at innspill fra andre er viktig for å oppnå gode resultater. Hadde EA latt utenforstående prøve dette førstepersonsskytespillet, ville de fått beskjed om at kontrollsystemet er forferdelig.

Du bruker enten bare knappene eller en kombinasjon av den trykksensitive skjermen og knappene for å styre figuren. Styrekrysset brukes for å bevege deg mens skjerm to eller A-B-X-Y brukes til sikting.

Benytter du deg bare av knappene blir spillet pinlig lett. For skal det kontrolloppsettet fungere, er du avhengig av at spillet sikter for deg. Og når den muligheten slåes på, forvandles «Rouge Agent» fra en serie hektiske skyteepisoder til enkle dueller. Du har så mye mer helse enn fiendene at du er som en gud der du rusler rundt.

Vil du spille spillet slik det skal spilles, oppdager du at det ikke finnes noen måte å ha full kontroll på. Skulderknappene avfyrer våpnene du har i venstre og høyre hånd. Skal du nå de, må du holde fingeren din et sted hvor den ikke har store områder og bevege seg på. Snuoperasjoner involverer ofte tre-fire bevegelser. Det gir fienden mer enn nok tid til å ta seg en røyk og forårsake mye skade.

Hvorfor utviklerne ikke droppet funksjonen med to våpen og gikk for et oppsett tilsvarende det i «Metroid Prime: Hunters» (som fungerer utmerket) er et mysterium. For muligheten til å bære to våpen på en gang kunne godt ha vært strøket. En knapp for å skifte mellom de to hadde fungert minst like godt.

Bortsett fra kontrollsystemet er ikke «Goldeneye: Rouge Agent» verst. De seks brettene du utforsker på oppdrag fra Goldeneye er godt satt sammen og fulle av hendelser. Det tar ikke lange tiden å komme gjennom dem, men flerspillermodusen øker levetiden. Med flere kassetter kan fire spille sammen, mens opptil åtte kan kjempe hvis bare en har spillet.

Teknisk er det heller ikke verst. Grafikken er noe av det bedre vi har sett på DS og hakking er et fremmedord. Miljøene er detaljerte og fine å se på. Dessverre kan vi ikke si det samme om animasjonene. De er pene, men at fienden ikke gir noen tilbakemelding på om du har truffet han eller ikke er noe som burde vært rettet opp i.

Lyden hører heller ikke til på toppen av kransekaka. Ofte setter du volumet på 0 for å slippe unna ulydene «Rouge Agent» produserer. Musikken er et sorgens kapittel og de ulike våpnene høres ut som alt annet enn noe du bruker for å skade folk.

Et håpløst kontrollsystem hindrer et ellers ok spill fra å underholde folk flest. Nå er det bare interessant for ekstremt actionglade DS-eiere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere