*Nettavisen* Nyheter.

Ta toget til verdens tak

Et prosjekt av episke dimensjoner begynner å ta form på «verdens tak». Kineserne har bygget en jernbanelinje helt inn i hjertet av Tibet.

26.10.05 09:44

(SIDE2): Toget som nå snirkler seg inn over det tibetanske platået, går fra Golmud, nordvest i Kina, til hovedstaden i Tibet, Lhasa. Jernbanen vil ha enorm betydning, både sosialt og politisk, når det gjelder forholdet mellom de to landene. Kina ser på Tibet som sin egen provins, mens tibetanere flest og store deler av verden har sett på stormakten som okkupanter siden deres inntreden i 1950.

Velsignet reise

Situasjonen i Tibet bør allikevel ikke legge en demper på reiselysten. Hans Hellighet Dalai Lama har ved flere anledninger uttalt seg positivt om turiststrømmen til landet.

I anledning førtiseksårsdagen for Den nasjonale oppstands dag, 10. mars i år, kommenterte den åndelige lederen viktigheten av utenlandske reisende.

«Store forandringer har skjedd i Tibet i løpet av disse mer enn fire tiår. Det har vært en ikke uvesentlig økonomisk fremgang, dessuten har infrastrukturen blitt utviklet. Jernbanen mellom Golmud og Lhasa er et eksempel på dette. Men, i løpet av den samme perioden er det blitt skrevet mye av uavhengige journalister og turister til Tibet om den virkelige situasjonen i Tibet, og ikke bare om hva de er blitt vist. De fleste av dem beskriver et bilde som er svært forskjellig fra det den kinesiske styringsmakten fremmer, de kritiserer i klare ordelag Kina for mangelen på menneskerettigheter, religiøs frihet og selvbestemmelse i Tibet.»

Lengst og høyest

For reisende vil toget, som beveger seg opp i over 5000 meters høyde, være et godt alternativ til en busstur på over 30 timer. Den 1118 kilometer lange jernbanelinjen er verdens lengste og mest høytliggende. Turen blir en fantastisk måte å oppleve store områder av det tibetanske høylandet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Potala, tibetanernes palass. Foto: scanpix/ap photo

Fortsatt er det god tid til å planlegge turen. Så langt er det bare kjørt noen testturer på skinnene, men i 2007 vil togreisen være åpen for alle. Arbeidet startet allerede i juni 2001 og vil til slutt koste kineserne nærmere 20 milliarder kroner.

Palasset Portala

I tillegg til en eventyrlig reise gjennom et av de nordlige områdene i Tibet, har hovedstaden Lhasa mye å by på. Her er det mye igjen av den tibetanske byen, slik den var når de første vestlige oppdagerne greide å komme seg inn for rundt hundre år siden.

Den dag i dag vil palasset Potala uansett gjøre et uslettelig inntrykk – både fra utsiden og innsiden. Potala betyr Buddhas berg og bygningen løfter seg 117 meter over hovedstaden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nysgjerrige barn på plassen foran palasset Potala. Foto: Anders Røeggen

Landets innbyggere er sterkt preget av tibetansk buddhisme. Når fredsprisvinneren Dalai Lama kan flytte inn i palasset fra sitt eksil i India er usikkert. Jernbanen inn i landet er til overmål laget for at kinesere skal få lettere tilgang til Lhasa. De siste ti årene har kineserne allerede satt sitt preg på den sagnomsuste byen. Alle de kinesiske nybyggene står i skarp kontrast til den tibetanske kulturarven. Det kan være lurt å avlegge landet et besøk, før kineserne har tatt helt over.

For inspirasjon eller mer informasjon om Tibet og folket som bor i eksil, kan en utstilling på Historisk museum komme godt med. «Tibet var mitt hjem» vises nå og er en utstilling for å se, oppleve og sanse tibetansk kultur, buddhistisk lære og flyktningers liv.

Her finner du Den norske Tibet-komité.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Anders Røeggen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag