RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tajik ber NRK legge kortene på bordet

Foto: Faksimile (NRK)
Sist oppdatert:
Kulturministeren vil vite hvilke refleksjoner statskanalen gjorde før avgjørelse om publisering av reportasjen om romkvinnen.

Kulturminister Hadia Tajik (Ap) sier hun tror NRK-seerne forventer å få vite hvilke refleksjoner som ble gjort før en omstridt Dagsrevyen-reportasje om en romkvinne ble sendt.

NRK Dagsrevyen har de siste ukene fått hard medfart etter Nina Hjerpset-Østlie via Document.no avslørte at statskanalen bevisst valgte å ikke ta med opplysninger om barnevoldtekt i et innslag om en som satt fengslet i Norge for menneskehandel. Saken er klaget inn for PFU.

NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas har beklaget saken, men vil ikke fortelle hvorfor eller hvem som tok til syvende og sist tok avgjørelsen om å sende det famøse innslaget i beste sendetid.

Les også: Voldtatt jente klager NRK inn for PFU

- Folk forventer å få vite
Tajik sier til Aftenposten at hun håper NRK viser åpenhet.

- NRK må selv ta stilling til åpenhet rundt alle spørsmålene som er kommet i kjølvannet av reportasjen på Lørdagsrevyen. Jeg blander meg ikke opp i de redaksjonelle avgjørelsene, men jeg tror den generelle tendensen er at folk forventer å få vite hvilke refleksjoner som ble gjort før avgjørelse om publisering ble gjort, sier kulturminister Tajik til avisen.

Det er Kulturdepartementet ved statsråden som er generalforsamling i NRK som statseid mediekanal.

Se det mye omtalte innslaget her.

NRK har fått betydelig kritikk etter å ha sendt en åtte minutters reportasje 12. januar i år om en romkvinne, dømt for menneskehandel i Bergen tingrett i fjor, uten å nevne at hun var dømt for medvirkning til voldtekt og tvangsekteskap av datteren på elleve år. Innslaget ble sendt to dager før ankesaken skulle opp i Gulating lagmannsrett.

NRK har beklaget at de sendte saken, og fjernet den fra sine nettsider. Fagbladet Journalisten har via loggen fra den aktuelle sendingen dokumentert at redaksjonen var godt kjent med de alvorlige forholdene, men valgte å ikke nevne dem fordi «det ville komplisere saken».

Les saken: - Dette må få konsekvenser

Vaktsjef: - Veldig godt jobbet
Tirsdag denne uken publiserte fagbladet Journalisten deler av loggen som ble skrevet og sendt ut internt etter innslaget var sendt. Med fakta på bordet, fremstår loggen som pinlig for statskanalen.

«Bra magasindel. Veldig godt jobbet av Runar Jørstad om menneskehandel. Gikk noen runder på om vi burde ha fortalt at hun også er dømt til medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter. Endte med å la det være fordi det ville komplisere saken, og fordi det var forhold tilbake til 2008», skriver vaktsjef Cecilie Roang Bostad.

Det fikk flere til å reagere.

- Loggen viser at vaktsjefen er kjent med at voldtektene var en del av dommen som denne reportasjen omhandlet. Dersom denne vaktsjefen fortsetter i en vaktsjefrolle, viser NRKs ledelse at de ikke tar saken på alvor, sier hun til Nettavisen, og legger til:

- En beklagelse er ingenting verdt hvis ikke saken får konsekvenser, uttalte Elin Ørjasæter.

Hun fikk støtte av kommentator Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad.

Hele denne saken handler om dommen som går tilbake til 2008. Loggen er ikke innbyrdes logisk engang. De har tatt ut det viktigste i saken fordi det er kompliserende. Man har ikke villet forstyrre agendaen med den mest graverende informasjon i saken. De har altså diskutert i flere runder og endt med beslutning alle ser er hårreisende, sier han.

Les Nettavisen-blogger Elin Ørjasæters kommentarer: Dagsrevyens forsvar av romfolkog «Ikke stol på Dagsrevyen».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere