Gå til sidens hovedinnhold

- Tajik driver skremselspropaganda

Opposisjonen mener kulturministeren driver skremselspropaganda når hun sier at en tredel av Norges aviser forsvinner med en borgerlig mediepolitikk.

Høyre og Frp foreslår i sine alternative statsbudsjetter å kutte henholdsvis 100 og 180 millioner kroner i produksjonstilskuddet til avisene.

- Høyres kuttforslag vil i praksis si at 50-70 norske aviser havner i faresonen, en tredel av avisfloraen, sier Hadia Tajik (Ap) til Vårt Land.

Både Høyre og Frps avviser Tajiks utspill om avisdød under en borgerlig regjering. Frps mediepolitiske talsmann kaller det skremselspropaganda.

- Vi skjermer lokalaviser og det som kalles nummer to-aviser, opplyser Øyvind Korsberg til NTB.

Meningsbærende aviser
Statsråden sier at de riksdekkende meningsbærende avisene er særlig utsatt.

- Disse avisene har allerede en presset økonomi og vil måtte kutte i bemanningen. Det er helt feil vei å gå om man ønsker meningsmangfold, sier Tajik.

Korsberg bekreftet at Frp vil kutte støtten til Dagsavisen, Klassekampen, Dagen, Vårt Land og Nationen.

- Vi ønsker å fjerne støtten til de store meningsbærende riksavisene, for å hindre uheldige bindinger mellom politikk og presse, opplyser han.

Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen er kritisk til de borgerliges kuttforslag.

- Det ville være en torpedo midtskips og bety kroken på døra for oss, sier han til Vårt Land.

Omstilling
Høyres Olemic Thommessen sier imidlertid at aviser som er villige til å omstille seg, ikke har noe å frykte med en borgerlig mediepolitikk.

- Vi vil ikke kutte pressestøtten over natten, men vil endre hele strukturen for mediestøtte. Vi vil blant annet ha en omstillingsstøtte til aviser som vil gjennomføre en overgang til det digitale. Vi er i ferd med å få et virkemiddelapparat som råtner på rot, og som ikke følger med i tiden, sier han til NTB.

Også Frp ønsker seg like vilkår for medier som publiserer digitalt og på papir.

- Det viktige er å innføre en lik og lav moms på både digitale produkter og papiraviser. Medievanene er i sterk endring, og da nytter det ikke å holde fast i gammeldagse rammevilkår som ikke er tilpasset den verden vi lever i, sier Korsberg.

(©NTB)

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken