RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tangaroa må bygges om

Olav Heyerdahl filer sagen etter å ha kappet en av tverrstokkene.
Olav Heyerdahl filer sagen etter å ha kappet en av tverrstokkene. Foto: Ronald Toppe
Sist oppdatert:
To av balsastokkene ble ødelagt under lossingen. Da mannskapet kom til byggeplassen oppdaget de enda et problem. Se bildene!

CALLAO (TV 2 Nettavisen): Tverrstokkene ble lagt i en stor stabel da de ble losset fredag kveld. Før Olav Heyerdahl og resten av mannskapet kan starte motorsagen, må stokkene løftes over på stålskinnene der hovedstokkene ligger klare.

Farlig
Tangaroa-gjengen er på plass klokken åtte. Det er ikke mulig å se at det er lørdag. Det er full aktivitet på verftet. En stor kran er klar, og flytter den store haugen i to hiv.

Byggesjef Øyvin Lauten er høyt og lavt. Fotograf Anders Berg veksler mellom å filme, fotografere, og lempe balsa. Kaptein Bjarne Krekvik klatrer opp på den ene haugen og ruller stokkene fra hverandre med en jernstang.

Dette er farlig arbeid. Stokkene er våte og tunge, og kan lett knuse en hånd eller knekke en fot. Men gutta er utålmodige. Det er tydelig at de har ventet lenge på å komme i gang.

Synker
De blytunge plankene som skal bli til senkekjøler flyttes for hånd. To stykker klarer så vidt å bære dem, men de går fort over til å bære to i hver ende.

Plankene er av morál, steinharde, og så tunge at de synker i vann. Veden er helt gul når den er fersk, men blir brun etter en stund.

- Det er fordi veden inneholder jern, forklarer Bjarne. Brunfargen er rett og slett rust!

For små
Det er først når haugene er blitt til en rekke av stokker at de oppdager problemet: De grovt tilhogde tverrstokkene er for små, sju cm lavere og fem cm lavere enn bestilt.

- Sagbruket har tatt oss for bokstavelig, forklarer Torgeir Higraff. Vi ba om rektangulære stokker, og de har trodd at det var viktigere for oss å få fine flater enn at stokkene holdt målene, fortsetter han. For å unngå noen buer her og der har de saget litt ekstra av dem.

Forsinkelsene i tollen gjorde at gjengen måtte hogge spor til tauverket i hovedstokkene før tverrstokkene var på plass. Nå passer ikke sporene. De tar en kjapp beslutning. Den eneste løsningen er å snu stokkene 90 grader og hogge litt av dem.

Det betyr at dekket blir ganske mye lavere enn planlagt, noe som betyr mindre plass til bagasje.

Mindre plass
Planen var å stue utstyret i vanntette kasser inne i dekket. Under lunsjen diskuterer de fem om de skal bytte ut kassene med vanntette sekker, slike som kajakkpadlere bruker.

Bjarne er redd padlesekkene vil bli gnagd i stykker underveis. Øyvin vil ha en ny gjennomgang av utstyrslisten.

Sprøtt
Etter lunsj går de i gang med å tilpasse tverrstokkene. Det går kjapt. De sager spor med riktig dybde, tett i tett, og hogger vekk veden mellom.

Stokkene er lett å bearbeide. Når den er fuktig er balsaen sprø, nesten som et hardt grønt eple i konsistens. Dukker det opp en kvist er Olav der med motorsagen.

Tidlig på ettermiddagen er de første tre stokkene klare, og heises på plass oppå hovedstokkene. Torgeir smiler, det er godt å se at flåten vokser. Han vet at tiden er knapp, det er bare fem uker til sjøsetting.

Nå mangler bare utstyret. Det kommer mandag. Kanskje.

Tips en venn om ekspedisjonen!

Se flere bilder under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere