RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktiviten faller, raten opp

Sist oppdatert:
Ratene VLCC-markedet har satt ny topp det siste døgnet, men aktiviteten er markert ned
Etter et voldsomt slutningsrally i forrige uke, er det kun meldt fire VLCC-slutning i Gulfen siden fredag formiddag.

Den siste tiden rateoppgang har imidlertid holdt seg, og det er meldt en slutning oppe på ws 74 fra den arabiske Gulf til Singapore. Det 2000-bygde Asian Progress II som iføgle meglerrapporter er sluttet på raten, og laster 22. september.

Det er videre meldt to Frontline-slutninger fra gulfen til Rødehavet, alternativt Fjerne Østen. Raten er ws 71,5, og lastedato er 16. september.

En slutning er meldt i Vest-Afrika, hvor et Tankers-skip er sluttet til østkysten av USA. Skipet laster den 1. august og får ws 50, som er ned 2,5 punkter fra før helgen.

Det er noe mer fart i suezmax-markedet i det indre Middelhav, med fem slutninger rapportert, og ratene ligger i området ws 77-80, som er ned fra 82,5 før helgen. Lastedatoer i de to første uken av september.

Det er ingen slutninger i Vest-Afrika, og en i Nordsjøen. Er Navionskip er sluttet på ws 87,5 til Europa, og laste 13. september.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere