RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktiviteten borte

Sist oppdatert:
Det er kun gjort to slutninger av VLCC'er i Midtøsten det siste døgnet, og dermed er en ny bunn i aktiviteten hittil i oktober nådd. Ratene ligger fortsatt under ws 50-nivået østover
Ratene ligger foreløpig uendret for reiser østover fra den Arabiske Gulf. De to slutningene som er meldt gjelder 1988-bygde Titan Neptune og 1993-bygde Mitsumine.

Skipene får henholdsvis worldscale 47 og 50 for reiser til Sør-Korea og Singapore. Raten er på nivå med hva markedet har gitt den siste uken, og skipene laster i første halvdel av november.

Om det er liten fart i VLCC-markedet i Midtøsten, så fortsetter innslaget av VLCC'er i Vest-Afrika, hvor det er meldt fire slutninger det siste døgnet. To av slutningene er gjort på ws 52,5 og gjelder reiser til Fjerne Østen. Blant annet er Front Falcon slutet på en slik reise og laster 18. november.

En slutning til US Gulf på ws 60, ned 2,5 punkter fra forrige slutning på strekningen.

I det Karibiske Hav skal en VLCC være sluttet til Singapore på en engangsrate på 2 millioner dollar. 1990-bygde Napa laster 4. november.

Det er også heller dødt i suezmax-markedet, som i Atlanteren fortsatte presset av stor VLCC-aktivitet. Kun en slutning meldt i Vest-Afrika, og raten faller 2,5 punkter til 107,5 for reisen til østkysten av USA.

I det Indre Middelhav er imidlertid markedet fortsatt sterkt, og det er meldt en slutning på ws 160 intra Europa. En slutning også i Nordsjøen, som er gjort på ws 105.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere