RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktivitetsfall

Sist oppdatert:
Det har vært et markert fall i aktiviteten i stortankmarkedet siden fredag, men Frontline fortsetter å få ut en premie for sine VLCC'er i Midtøsten
Det er kun meldt fire VLCC-slutninger siden fredag formiddag i den Arabiske Gulf, og raten er stort sett uendret. Frontline klarer imidlertid å slutte sine skip over resten av markedet, slik de også gjorde under den rekordhøye aktiviteten sist uke.

Frontline er meldt å ha sluttet to VLCC'er i Midtøsten, fra henholdsvis Gulfen og Rødehavet. Skipene får ws 50 og 52,5 for reiser til Kina og Singapore. Markedet ligger for øyeblikket rundt worldscale 45 for tilsvarende reiser. Skipene laster henholdsvis 8. og 20. august.

Det er roligere også vest for Suez-kanalen. Ingen VLCC-slutnigner er meldt, mens det i Vest-Afrika er meldt tre suezmax-slutninger. Blant annet er 2001-bygde Cosmic meldt sluttet på ws 90 for en reise med 135.000 tonn til US Gulf, som er noe lavere enn i slutten av forrige uke.

Tre suezmax-slutninger er meldt i det indre Middelhav, og to i Nordsjøen. Ratene er ikke kjent.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere