*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Aktivitetsrush i VLCC-markedet

Etter to uker med nær stillstand i VLCC-markedet har det i løpet av det siste døgnet blitt gjort 20 slutninger verden over. Ratene er stort sett uendret på nye lave nivåer

19.05.08 01:13

Det er i den Arabiske Gulf meldt 15 slutninger det siste døgnet alene, etter at det var gjort kun en håndfull slutninger den siste uken. Det er maiprogrammet som nå er på full fart inn i markedet, men også en del på tampen av april.



Ratene ser ut til å kunne være svakt på vei opp for østlige reiser. Blant annet er Astro Lynx sluttet på ws 90 til Sør-Korea med 240.000 tonn, Lysaker får tilsvarende rate med 255.000 tonn til samme destinasjon. De laster siste uken av april og første uken i mai.



Det er kun tre slutninger vestover. Euronavs moderne VLCC Luxembourg, er sluttet til US Gulf på ws 80, alternativt Europa på ws 82,5. Skipet laster 10. mai.



Front Commodore er rapportert sluttet til Rødehavet med 270.000 tonn på ws 100, og laster umiddelbart.



Fem slutninger er meldt i Vest-Afrika, hvorav fire til Østen. Ingen store endringer i ratene, to Tankers-skip får 1,7 millioner dollar i engangsrater til Fjerne Østen, alternativt Sør-Afrika. En slutning til US Gulf på ws 85, uendret fra tidligere etablerte nivåer.



Det er stor fart i suezmax-markedet i Vest-Afrika også, og ratene holder nå stand rundt ws 100. Hele ni slutninger meldt det siste døgnet. Skipene laster i overgange april/mai for å reise til USA. Det er de fulle nigerianske lagrene som nå skal tømmes etter stans i et par uker på grunn av uro.



I Nordsjøen og det Indre Middelhav ser ratene til å være på vei opp igjen for suezmaxene. Det sluttes på ws 110, og det er gjort henholdsvis to og tre slutninger i de to markedene.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.