RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Antallet VLCC-nybygg stiger raskt

Sist oppdatert:
Etter at det indonesiske statsoljeselskapet Pertamina skal ha signert avtaler om bygging av to VLCC'er denne uken, har det nesten blitt bestilt like mange VLCC'er hittil i år, som i hele 2002
Det ser ut til at den høye aktiviteten i nybyggingsmarkedet for supertankere fortsetter. Perioden med rekordhøye rater har vart lenger enn det de fleste hadde regnet med bare for noen måneder siden, og det har fått rederne til å løpe til verftene med bestillinger. Det skjer etter et år med nesten totalt stillstand i tankbestillingene.

Sist i rekken av bestillinger hittil er indonesiske Pertamina, som ifølge TradeWinds skal ha signert en avtale for to VLCC'er med Hyundai Heavy i Sør-Korea. Skipene er på 260.000 dødvekttonn hver.

Det sørkoreanske verftet skal levere skipene til en samlet pris på 130,8 millioner dollar, eller 64,5 millioner dollar pr. skip. Leveringstidspunktene er september og desember 2004.

Fearnleys melder at greske Lemos skal ha signert med HHI Samho for et skip på 320.000 dødvekttonn med levering i 2005.

Totalt er det så langt i år gjort bestillinger av 18 VLCC'er i tillegg til at det ligger tre-fire opsjoner inne i disse kontraktene. Når det gjelder suezmax-markedet så er det så langt rapportert åtte bestillinger med en opsjon i tillegg.

I 2002 ble det meldt bestillinger av 20 VLCC'er hvorav halvparten av ordrene kom i løpet av desember, etter at ratene hadde gått til himmels. Dette er det laveste antallet på et år siden 1996, en statistikk som markedet ikke ser ut til å skulle få problemer med å slå i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere