RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Blandet utvikling

Sist oppdatert:
Tankratene har beveget seg noe ulikt i ulike markeder og segmenter denne uken som følge av krigen i Irak og opprøret og produksjonsproblemene i Nigeria
VLCC-ratene var på vei rett ned for en uke siden, men snudde umiddelbart i den Arabiske Gulf, som Bassøe hadde ventet. Nå er bildet mer uklart, og ifølge skipsmeglerhusets ukesrapport ventes det en flat utvikling.

Moderne VLCC'er fikk henholdsvis worldscale 135 og 105 for reiser østover og vestover fra gulfen. Det tilsavrer henholdsvis 81.600 og 71.100 dollar dagen, mot 68.700 og 73.600 forrige fredag.

Når det gjelder VLCC-raten i Vest-Afrika, så har den falt markert fra ws 145 til 110. Det skyldes at omkring 40 prosent av storprodusenten Nigerias produksjon er stengt etter stammebråk. De store oljeselskapene har erklært force majeure, så både VLCC og suezmax-rederne leter desperat etter alternative laster.

Mens VLCC-raten fra Vest-Afrika til USA har falt fra 88.900 dollar til 63.000 dollar, mens suezmax-raten har falt fra 54.500 dollar til 35.8000 dollar pr. dag.

I det indre Middelhav har raten falt fra ws 200 til 145, eller rett over 80.000 dollar dagen til 51.600 dollar.

Det forventes ytterligere fall i suezmax-ratene i Atlanteren, mens en flatutvikling ventes i Midt Østen.

Det er ikke meldt noe salg av tankere til opphugging den siste uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere