RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Fall i suezmax-ratene

Sist oppdatert:
Ratene for suezmax'ene i Vest-Afrika faller nå markert, og det er også press i Nordsjøen. VLCC-markedet holder den nye bunnen på woldscale 40
Det er meldt tre VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, og det er ingen endring i ratene, som holder det nye bunnivået på worldscale 40.

Befraktningsmegler iMarkedet har snakket med, frykter at ratene i løpet av uken, kan falle under 40-tallet.

Det er ellers helt dødt i VLCC-markedet vest for Suez, etter mye aktivitet i Vest-Afrika. Derimot ser det ut til at suezmax'ene nå slipper til igjen, men på lavere rater.

Mens det fredag ble sluttet suezmax'er på worldscale 95 fra Vest-Afrika til USA, så har raten ramlet til ws 85 i løpet av det siste døgnet. Blant annet har Alliance Chartering gjort en slutning på dette nivået, det samme har First Olsen Tankers' Knock Muir. Skipene laster første uken av september. Det er totalt meldt fem slutninger.

I det indre Middelhav er det rapportert fire slutninger, og ratene holder seg stabilt på ws 95 til 97,5.

I Nordsjøen derimot kan det se ut til at trenden er like svak som i Vest-Afrika. Et skip er meldt sluttet helt nede på ws 70 fra Norge til Middelhavet, og laster 30. august.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere