RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Fallet fortsetter

Sist oppdatert:
Fallet i VLCC-ratene fra Midtøsten fortsatte det siste døgnet, og østover er ratene på full fart mot worldscale 90
Aktiviteten i VLCC-markedet fortsetter å være begrenset, og ratene presses ned. Denne trenden startet i slutten av forrige uke da markedet stoppet fullstendig opp, og frem til onsdag morgen har ratene for reiser østover fra den Arabiske Gulf falt over 20 punkter. Det er meldt åtte VLCC-slutninger i den arabiske Gulf frem til i morges.

Det siste døgnet har denne trenden fortsatt, og det er sluttet helt nede på ws 94,5 østover fra Gulfen. 2000-bygde Ural får denne raten for en reise med 260.000 tonn til Japan, og laster 24. mars. Raten tilsvarer omkring 50.000 dollar dagen. Det er meldt ytterligere to slutninger østover, begge på ws 97,5, blant annet 1995-bygde C Achiever.

Vestover ser ratene ut til å holde igjen foreløpig, men fall ventes. En slutning på ws 80, mens Bergesens Berge Banker går inn på en reise på ws 72,5 for Vela når den kommer ut etter klassing i slutten av mars. Berge Stavanger er meldt sluttet på ws 80 til US Gulf.

Det har vært noe aktivitet også i andre regioner, blant annet skal New Wisdom være sluttet fra Egyptiske Sidi Kerir til Europa på ws 120, og laster 24. mars.

Fra Venezuela skal Olympic Loyalty være sluttet til Kina på ukjent rate. En slutning også i Vest-Afrika, hvor Bourgogne skal være sluttet med 260.000 tonn til US Gulf på ws 141. Skipet laster 20. mars.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere