RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Flat utvikling i ratene

Sist oppdatert:
Spotmarkedet for store tankskip var stort sett flatt siste uke, og markedet virker retningsløst på kort sikt
Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Både i VLCC-markedet og suezmax-markedet utviklet ratene seg stort sett sidelengs den siste uken.

VLCC'ene i Midtøsten får henholdsvis worldscale 50 og 49 til Fjerne Østen og Vesten. Det er nær uendret fra forrige uke. Når det gjelder strekningen Vest-Afrika til US Gulf så ligger ratene uendret på ws 60.

Fearnleys forventer ingen spesielle endringer på kort sikt, og mener markedet virker retningsløst.

Antallet ledige VLCC'er i Midtøsten de neste 30 dagene er fortsatt høyt selv om det kom ned fra rekordnivået 75 til 61 den siste uken.

I suezmax-markedet har ratene steget svakt i Vest-Afrika, og det sluttes nå på ws 107,5, mens oppgangen i de indre Middelhavet fortsatte. Ratene er opp 17,5 punkter til ws 150. Ifølge Fearnleys er det de sterke ratene i det Indre Middelhav som har holdt Vest-Afrika markedet oppe.

Det er problemene med forsinkelser og kø gjennom Bosporus-stredet som har satt fart i ratene. Suezmax'ene få ventetider på inntil en uke på grunn av trafikkproblemene i området.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere