RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Flate rater

Sist oppdatert:
Det er fortsatt kun middels aktivitet i stortankmarkedet, og ratene i VLCC-markedet fortsetter en sidelengs utvikling. Det er noe oppgang i suezmax-ratene i Nordsjøen
Det er meldt fem slutninger av ULCC/VLCC'er siden fredag, og ratene ligger som før helgen og vaker i området worldscale 47,5 til ws 52,5.

Det er lastedatoer i første uken av november som nå går. Blant slutningene 1987-bygde Aegiali som får ws 52,5 for en reise med 240.000 tonn fra den Arabiske Gulf til Singapore. Videre ULCC'en Hellespont Metropolis bygget i 2002 sluttet på ws 47,5 til USA.

I Vest-Afrika er det rolig med henholdsvis en VLCC og en suezmax-slutning. Tankers-VLCC Ariake får ws 62,5 til US Gulf, og laster 16. november.

Suezmax'en får ws 110 til østkysten av USA, uendret fra før helgen.

Mer fart i Nordsjøen hvor det er gjort to VLCC-slutninger. Front Falcon får ws 52,5 til US Gulf av Navon, og laster 275.000 tonn 2. november.

To suezmax-slutninger meldt og ratene er på vei opp til Europa, skipene får henholdsvis ws 117,5 og ws 130 på reisene intra-Europa.

Ingen slutninger er meldt i det indre Middelhav.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere