RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Fortsatt stramt marked

Sist oppdatert:
Ratene i VLCC-markedet steg gjennom den siste uken, spesielt for reiser til Fjerne Østen. Det er ventet at det stramme markedet vil holde sge også denne uken
Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige tankrapport.

Ratene for VLCC for reiser fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen steg mest sist uke, og en reise til Sør-Korea gir nå worldscale 72,5, som tilsvarer 36.100 dollar pr. dag. Det er en økning på 9.000 dollar i forhold til uken før.

Vestover fra gulfen har oppgangen vært langt mer moderat, og raten har steget kun 2,5 punkter til ws 57,5, som gir 29.700 dollar pr. dag, mot 27.700 en uke tidligere.

I Vest-Afrika har VLCC-ratene steget knappe 2.000 dollar pr. dag til 21.100 dollar den siste uken for reiser til US Gulf.

Bassøe forventer et stramt VLCC-marked denne uken. Det samme ventes for suezmax-markedet, hvor ratene den siste uken har vært flate.

På den viktige suezmax-traden fra Vest-Afrika til østkysten av USA falt raten fra ws 80 til 77,5, og gir nå 17.300 dollar pr. dag. I det indre Middelhav lå raten uendret på ws 82,5, som gir 19.700 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Det er gjort et supertankersalg i opphuggingsmarkedet sist uke, og antallet er nå oppe i 26 enheter i år, mot 27 i samme periode i fjor. To suezmax'er er meldt solgt til hugging, og antallet er nå oppe i 11 så langt i år, mot 13 i samme periode i 2002.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere