RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Frontline aktive i suezmax-markedet

Sist oppdatert:
Aktiviteten i VLCC-markedet falt noe tilbake det siste døgnet, men samtidig er det mer fart i suezmax-markedet med Frontline i spissen
Det er meldt seks VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, og ratene ser foreløpig ut til å holde de nye og høyere nivåene.

Det er blant annet meldt to slutninger til Østen på rater mellom worldscale 77,5 og 80, som er uendret fra mandag morgen. Frontline skal på sin side ha sluttet en VLCC fra den Arabiske Gulf til Europa på ws 65, skipet laster 27. november.

VLCC-markedet i Atlanterhavet var uten aktivitet sist døgn.

Derimot har det blitt mer fart i suezmax-markedet i Vest-Afrika, etter en del av VLCC'ene nå ser ut til å være tatt ut. Blant annet er Frontline aktive, og har klart å presse opp igjen ratene på de tidligste lastedatoene. To suezmax'er kontrollert av Frontline og Alliance er meldt sluttet på ws 120 til USA.

Det er omkring 10-15 punkter over resten av markedet, som gjelder slutninger i andre halvdel av november. Det er totalt meldt syv slutninger. Frontline er også meldt å ha sluttet en suezmax med russiske olje fra Østersjøen.

Frontline er også bak en av de fire slutningene i det Indre Middelhav, og får ws 165 fra Svartehavet til Europa.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere