*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Frontline fører rateoppgangen

Rateoppgangen fortsetter både i VLCC- og suezmax-markedet selv om aktiviteten kom noe ned det siste døgnet. Frontline er igjen prisleder i Midtøsten

19.05.08 00:55

Det er meldt åtte VLCC-slutninger i Midtøsten det sist døgnet, og ratene er fortsatt stigende. Det er Frontline som igjen klarer å presse mest ut av markedet, de har sluttet Front Duchess til Singapore på sterke worldscale 137,5. Skipet laster 6. april.



Resterende slutninger meldt til Fjerne Østen ligger i området ws 115-117 på lastedatoer i de to første ukene av april. Det er blant annet gjort en slutning fra Rødehavet til Kina på ws 130, skipet laster 255.000 tonn allerede 30. mars, som forklarer n del av premien i forhold til det underliggende markedet.



I Vest-Afrika er raten på stigende kurs, og det er nå meldt en slutning til US Gulf på ws 135. Det er opp nye 10 punkter. Skipet laster 17. april. En slutning i Det Indre Middelhav på ws 120, uendret fra tidligere nivåer.



I suezmax-markedet er det Nordsjøen som nå driver markedet, raten spratt opp nye 5-7,5 punkter det siste døgnet, og Det sluttes nå til østkysten av USA på ws 167.5-170. Tre slutninger meldt.



Uendrede rater i det indre Middelhav og Vest-Afrika.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.