RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Futurene tok en pause

Sist oppdatert:
VLCC- og suezmax-futurerne tok en pustepause på fredag, etter sterk oppgang på Imarex gjennom forrige uke
Etter sterk oppgang både onsdag og torsdag sist uke, endte futurerne flatt på fredag, da den spotdrevne oppgangen i tankratene stoppet opp.

Det har medført at de nærmeste kvartalskontraktene på den internasjonale fraktderivatbørsen Imarex i det store og det hele ble liggende uendret på fredag.

For de to standard VLCC-rutene som handles på fraktbørsen var det ingen endringer i de to nærmeste kvartalskontraktene, henholdsvis fjerde og første kvartal, fra torsdag til fredag.

Fjerdekvartalskontrakten ligger uendret på worldscale 100 både for reiser fra den Arabiske Gulf til Japan og fra Vest-Afrika til US Gulf, det tilsvarer henholdsvis 46.500 dollar og 57.500 dollar pr. dag på timecharterbasis.

For suezmax-ruten fra Vest-Afrika til østkysten av USA var det heller ikke noen endring for de to nærmeste kvartalskontraktene. Kontraktene er sist handlet på Imarex på ws 127,5 og ws 117,5, som tilsvarer 33.500 dollar pr. dag og 30.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere