RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Futuresprisene falt tilbake

Sist oppdatert:
Etter fredagens oppgang i VLCC-futurene på Imarex, falt vinterkontraktene litt tilbake mandag. De nærmeste suezmax-kontraktene steg imidlertid
Den markerte oppgangen i VLCC-ratene i spotmarkedet satte fart i futureshandelen på fraktederivatbørsen Imarex i Oslo fredag. Det sendt futureskontraktene opp for de nærmeste månedene.

Mandag falt imidlertid markedet litt tilbake for standardstrekningen Den Arabiske Gulf til Japan, som er en av to underliggende strekninger for VLCC-futurene. Mens desember-kontrakten fredag ble handlet på worldscale 85, så falt den tilbake til ws 80 i går. Også novemberkontrakten falt, og endte ned 3 4 punkter til 79.

På timecharterbasis indikerer desember og novemberkontraktene nå rater på rundt 33-34.000 dollar pr. dag.

Det er kun marginale endringer for kontraktene tilknyttet den andre VLCC-ruten, Vest-Afrika til US Gulf.

Suezmax-futurene tilknyttet ruten Vest-Afrika til østkysten av USA, steg derimot for de nærmeste ukene og november. Novemberkontrakten handles nå på ws 120, opp 7,5 punkter. Det indikerer en rate på 30.5000 dollar pr. dag, mot 28.000 dollar på fredag. For første halvår neste år indikerer forwardkurven til Imarex, rater på drøyt 24.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere