*Nettavisen* Nyheter.

Tank: God aktivitet i Gulfen

Det har vært god aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten det siste døgnet, og ratene er stabile. Stille i Vest-Afrika og Middelhavet

19.05.08 01:10

Det er meldt hele 10 slutninger av VLCC'er i den arabiske Gulf det siste døgnet, men det har ikke gitt noe løft i ratene foreløpig.



Fire av slitningen er til Vesten, og det sluttes nå på worldscale 62,5 til Europa og USA. Det er uendret fra tidligere i uken.



Det er lasteprogrammer for juli som nå har kommet i markedet, og de fire vestlige skipene laster 8. og 9. juli. Tre av skipene tilhører Frontline, blant annet Front Falcon og British Pride.



Frontline har faktisk fire av slutningen i Gulfen det siste døgnet, og blant annet er Front Duschess meldt sluttet til Malakk-stredet med 260.000 tonn på ws 85 for Conoco. Skipet laster allerede 28. juni, og forklarere at raten er et par poeng over markedet.



I Vest-Afrika og Nordsjøen er det meldt tilsammen to VLCC-slutninger. Et Tankers skip får ws 94,25 for en reise til Canada med 288.000 fat, og laster 10. juni, mens 1992-bygde Oriental Venture er sluttet til ws 90 til US Gulf. Skipet laster 12. juli.



Tre suezmax-slutninger meldt i Nordsjøen, og ratene ligger på 130-145 for reiser til Europa. Lastedatoer er siste uken av juni.



Ingen aktivitet i det indre Middelhav.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.