RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: God aktivitet og flate rater

Sist oppdatert:
Rateutviklingen denne uken har vært preget av en mengde "relets" fra sørkoreanske og japanske befraktere, men nå er det håp om at ratene kan snu opp igjen
Det er meldt ti VLCC-slutninger i den arabiske gulf det siste døgnet, og ratene ser ut til å ha stabilisert seg etter et par slutninger under worldscale 70-nivået.

Den sterkeste slutningen er Island Accord bygd i 1988, som får ws 77,5 for en reise til Kina med 245.000 tonn. Skipet laster 15. mai. Ellers så er det meldt slutninger til Sør-Korea og Japan på ws 72,5-nivå, men også helt nede på 69. WS 72,5 gir omkring 37.000 dollar dagen på timecharterbasis.

Det opplyses til iMarkedet at markedet har vært preget av mye viderebefraktning av skip som er på kontrakter til japanske og sørkoreanske befraktere. Dette har medført at, tross en sterk aktivitet så har ratene vært svake. Det er nå håp om at trenden snur, men det forventes ikke noe nytt raterally.

Men sterkere rater i Atlanterhavsbassenget kan bidra til å bedre balansen i gulfen. Det er meldt ytterligere tre slutninger i Vest-Afrika, hvor aktiviteten har vært stor de to siste ukene for VLCC'ene. Raten ligger på ws 90-91 til US Gulf. Blant annet er Berge Stavanger sluttet på en slik reise og laster 8. mai på ws 91, som betyr omkring 47.000 dollar dagen på timecharterbasis.

To slutninger er meldt også i Nordsjøen til ukjent rate.

I suezmax-markedet er det liten endring i ratene, det sluttes på ws 125 i Vest-Afrika, mens tidlige lastedatoer i det indre middelhav og Svartehavet gir over ws 140 i rate, og senere datoer rundt ws 120. Front Spirit er meldt sluttet på ws 140 fra Supsa til Europa på ws 140, og laster 9. mai.

Et par slutninger i henholdsvis Nordsjøen og det Karibiske hav er også meldt.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere