RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: God aktivitet, stabil rater

Sist oppdatert:
Det er klart mer aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten, og det høye ratenivåene holder seg
Det er meldt ni VLCC-slutninger fra den Arabiske Gulf det siste døgnet, og ratene fortsetter å logge 100.000 dollar pr. dag på timecharterbasis til Fjerne Østen.

Det bekrefter skipsmeglere overfor iMarkedet i formiddag.

Det er gjort et par sterke slutninger til India på henholdsvis ws 197,5 og ws 177,5, og disse skipene laster henholdsvis 25. november og 11. desember.

Østover er det meldt en slutning på ws 160, som er uendret fra tidligere, og tilsvarere omkring 100.000 dollar pr. dag. Det er VLCC'en Falcon som er meldt på denne slutningen til Kina, og laster 10. desember.

Vestover er det også meldt et par slutninger, og ratene er oppgitt til ws 123,75 til Europa, og så det uendret fra tidligere i uken.

En slutning er meldt i Vest-Afrika, hvor et skip er meldt sluttet til Kina på ws 120. Raten er på linjen med tidligere slutninger. Skipet laster julaften.

Når det gjelder suezmax er markedet noe svakere i Vest-Afrika, ratene ligger på ws 137-28 til USA, som er ned et par punkter. Tre slutninger er meldt.

I Midtøsten sluttes det nå på ws 155 til Østen, tre slutninger er meldt, mens det er gjort tre også i det Indre Middelhav på fallende nivåer. Mens ratene for en uke siden lå på ws 165, ligger de nå 30 punkter lavere.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere