*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Godt med ledige skip

VLCC-markedet har vært stort sett flatt i Midtøsten den siste uken, og den store aktiviteten har ikke gjort innhugg i antall tilgjengelige skip. En VLCC meldes solgt til skrap

19.05.08 01:08

Det går frem av Fearnelys ukesrapport.



Etter god aktivitet på tampen av forrige uke, har VLCC-markedet sovnet inne de siste dagene. Det har medført at forsøkene på å få markedet opp ikke har lykkes. Det er fortsatt godt med ledige skip ventet i Midtøsten de neste 30 dagene, 56 ifølge Fearnleys, mot 55 for en uke siden.



VLCC-ratene ligger uendret på ws 45-47,5 i Midtøsten, men har steget fra ws 47,5 til 60 for reiser fra Vest-Afrika til US GUlf.



I Suezmax-markedet var det en viss oppgang i Vest-Afrika i begynnelsen av uken, men ratene ligger nå i området ws 87,5/90, som er uendret fra en uke siden.



Ifølge Fearnleys skal den 1976-bygde VLCC'en Founder M. ha blitt solgt til opphuggere i Bangladesh. Prisen er omkring 9,3 millioner dollar. Skipet er på 274.000 dødvekttonn.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.