RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Hektisk, men uten opgang

Sist oppdatert:
Den siste uken i stortankmarkedet har vært preget av voldsom aktivitet i Midtøsten, men en mengde japanske og sørkoreanske VLCC'er har holdt ratene igjen
Det går frem av ukesrapporten til skipsmeglerhuset P.F. Bassøe.

Ifølge Bassøe er ratene for VLCC'er fra den Arabiske GUlf i all hovedsak uendret. Det sluttes moderne VLCC'er på worldscale 45 til Sør-Korea, ned 2,5 puntker, eller 1.200 dollar til 15.200 på tilecharterbasis. Til vesten har raten økte 2,5 punkter til ws 47,5, eller 2.5000 dollar til 20.2000 dollar.

Ratene for VLCC'ene på reiser fra Vest-Afrika til US GUlf steg på tampen av sist uke, og ligger på ws 52,5, eller 21.500 dollar.

Det ser ut til at Bassøe frykter et fortsatt press på ratene på grunn av viderebefraktet tonnasje, og markedet ventes å svekke seg denne uken.

I Suezmax-markedet var det også Vest-Afrika som trakk opp, i et ellers flatt marked. Spesielt fredag gikk suezmax-ratene oppover, og ligge rpå ws 97,5 eller 23.3000 dollar, som er opp drøye 6.000 dollar. I Middelhavet er ratene i all hovedsak uendret, og ligger på 22.4000 dollar for reiser intra-Europa.

Bassøe venter en flat til sterkere utvikling i suezmax-markedet denne uken.

Det er ikke meldt verken annenhåndssalg eller om opphuggingssalg av stortankskip den siste uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere