RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ingen støtte

Sist oppdatert:
Det er nå lite støtte å finne for VLCC-ratene etter store fall på de østlige tradene, og utviklingen for suezmax er også blandet
Det går frem av Fearnleys ukesrapport.

VLCC-markedet var rimelig aktivt den siste uken frem til onsdag ettermiddag ifølge Fearnleys, og det ble meldt 28 slutninger verden over. Men rederne skal ha mistet troen på at de kan holde ratene, og ratene har falt omtrent fra slutning til slutning. En del av årsaken kan ifølge Fearnleys være et stort antall viderebefraktninger av innleid tonnasje.

Det er nå lite støtte for VLCC-ratene, som for reiser østover fra Midtøsten har falt fra over worldscale 70-nivå til ws 50-52,5. Det er ikke gjort slutninger vestover eller fra Vest-Afrika på de par siste dagene, men Fearnleys mener ratene har kommet ned på henholdsvis ws 52,5 og 70.

Fearnleys nedjusterer igjen sitt timecharteranslag for 12 måneders kontrakter, denne gangen fra 32.500 til 30.000 dollar. Det er ventet at det vil være 64 VLCC'er ledige i Gulfen de neste 30 dagene, eksklusive Frontline og Tankers.

Når det gjelder suezmax-ratene så ligger de i nedre del av worldscale 120-nivå fra Vest-Afrika til USA, og lavt på ws 130-nivå i Middelhavet. Det er lite laster i markedet og det ventes en blandet utvikling fremover.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere