*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Klar rateoppgang

Det har vært stor aktivitet i VLCC-markedet siden fredag formiddag, og ratene har steget markert siden torsdag. Suezmax-markedet er fortsatt stort sett flatt

19.05.08 01:03

Det er meldt 13 VLCC-slutninger siden fredag morgen, og ratene steg jevnt utover fredagen, og har toppet seg på woldscale 80, men markedet ligger sannsynligvis på ws 70 pluss.



Det er VLCC'en Geilo som ble sluttet på toppnivået ws 80 i helgen, etter at markedet dagen før lå rundt ws 50. Skipet skal laste 240.000 tonn 21. november for en reise til Singapore.



To skip er meldt sluttet på ws 70 til Østen, blant annet Cosmo Artemis som iMarkedet meldte fredag ettermiddag. Skipet laster 21. november for en reise til Japan.



Det kan se ut til at Frontline var litt tidlig med å slutte en av sine VLCC'er fredag. Front Ace skal være sluttet på ws 55 til Japan fra den Arabiske Gulf. Skipet laster 260.000 tonn 23. november.



De fleste slutningene gjelder lastedatoer i andre halvdel av november.



I Middelhavet er det meldt to slutninger, begge på ws 63,75, opp et par punkter fra torsdagen. Front Comanche er et av skipene, og laster 24. november til Europa.



I suezmax-markedet har utviklingen vært flat med moderat til lav aktivitet. Tre skip skal være sluttet, og ratene ligger på ws 105 til østkysten av USA.



I det indre Middelhav er ratene fortsatt klart over resten av markedet, og det sluttes på rater mellom ws 145-165 intra Europa.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.