RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Knallsterke suezmax-rater

Sist oppdatert:
Mens VLCC-ratene har kommet på hold de to siste dagene har suezmax-ratene i Atlanterhavet fortsatt å stige til meget sterke nivåer de siste to dagene
Aktiviteten i VLCC-markedet i Midtøsten fortsetter å være slapp, og ratene holder seg foreløpig på worldscale 90 fra Gulfen til Fjerne Østen. Det er meldt seks slutninger det siste døgnet, men av disse er hele fire på egne programmer.

Det er fortsatt lastedatoer i andre halvdel av april som går i Midtøsten.

I Vest-Afrika er det meldt kun en slutning det siste døgnet, og det er Frontlines Front Lady som får 3,63 millioner dollar for en reise til India. Raten er noe opp fra tidligere rapporterte slutninger. Skipet laster 22. april.

Det er i suezmax-markedet det skjer selv om aktiviteten er lav. Ratene fortsetter å stige i Atlanterhavet som en smitteeffekt fra den kraftig oppgangen i Svartehavet og det indre Middelhav den siste uken.

Det er meldt to slutninger i Vest-Afrika, blant annet skal Alliance/Frontline ha sluttet en suezmax på meget sterke ws 235 for en reise til kina med 130.000 tonn. Det er opp 70-80 punkter fra tidligere nivåer. Noe av forklaring ligger i den tidlig lastedatoen, 19. april, men i hovedsak er det nå mangel på tonnasje som drar opp både i Vest-Afrika og Nordsjøen.

Ytterligere en suezmax er meldt sluttet østover, men med lasting først 30. april. Her er raten ws 175. Tilsammenligning ble det tirsdag morgen meldt slutninger på under ws 160 til USA. Vanligvis er det en spread i favør reiser til USA på 15-30 punkter i forhold til reiser østover.

I Nordsjøen er det meldt en slutning til Østkysten av USA og raten har nå krabbet opp ws 200, som tilsvarer nær 80.000 dollar dagen.

I det Indre Middelhav ligger ratene fortsatt i området ws 200-230 avhengig av reiseruter og lastested. To slutninger meldt. Ratene fra Svartehavet tilsvarer timecharterrater på 110.000 dollar dagen for øyeblikket.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere