*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Knallsterkt suezmax-markedet

Suezmax-ratene har gått helt i taket i Atlanterhavet det siste døgnet, mens VLCC-ratene ser ut til å ha etablert seg på hyggelige nivåer i Midtøsten

19.05.08 01:15

Seks slutninger meldt i Midtøsten det siste døgnet, og raten østover fra den arabiske Gulf ser ut til å ha etablert seg på rundt worldscale 140. Det gir omkring 70.000 dollar dagen.



Blant annet er World Wides World Progress sluttet til Sør-Korea på ws 137,5 alternativt ws 142,5 til Japan og ws 117 til Europa. Det er Tankers som nå dekker inn sine posisjoner ved å innbefrakte ekstern tonnasje. De har sluttet ytterligere et skip på tilsvarende rater. Lastedatoene er 10 og 11. mars.



Videre er 1999 bygde Asian Progress sluttet på ws 140 til Taiwan, skipet laster 270.000 tonn 6. mars.



I Vest-Afrika er Front Duchess meldt sluttet til Fjerne Østen på ws 110, uendret fra tidligere. Skipet laster 25. mars.



Om det er mer stabilt i VLCC-markedet, så er raten for suezmax'ene i Atlanterhavet på vei mot worldscale 200-nivået både i Vest-Afrika og i Nordsjøen.



Fem slutninger i Vest-Afrika det siste døgnet, og Alliance står for den sterkeste, og får ws 200 for en åpen reise med 135.000 tonn.



Til Europa og US Gulf er det slutet på ws 190 det siste døgnet. Det gir omkring 54.000 dollar dagen til USA.



i Nordsjøen er trenden like sterk, og det er meldt fire slutninger, alle til Europa. Ratene ligger nå på ws 200, og skipene laster første uken av mars.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.