RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Kraftig oppgang sist uke

Sist oppdatert:
Stortankmarkedet fortsatt å være stramt sist uke, og det ga en kraftig oppgang i ratene, spesielt i Vest-Afrika
Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe forventer at den stramme tendensen i stortankmarkedet også vil holde seg den kommende uken. Det er spesielt køproblemene i Bosporus-stredet som bidrar til å stramme til markedet for VLCC'er og suezmax'er vest for Suez-kanalen.

VLCC-ratene i Midtøsten steg også kraftig sist uke, og lå fredag ettermiddag på worldscale 140 for reiser til Sør-Korea. Raten tilsvarer 92.000 dollar dagen, mot 59.600 dollar uken før.

Det er ventet fortsatt godt marked denne uken etter voldsom aktivitet sist uke.

I Vest-Afrika ligger ratene på rekordsterke ws 197,5 til USA Gulf, som gir voldsomme 138.000 dollar dagen, mot 104.000 for en uke siden.

Suezmax-markedet gikk helt av hengslene i Vest-Afrika sist uke, og ratene steg 80 punkter til ws 300 for reiser til Østkysten av USA. Det gir 106.000 dollar dagen.

I Det Indre Middelhav og Svartehavet ligger ratene på ws 320, eller 150.000 dollar pr. dag, opp knappe 10.000 dollar ifølge Bassøes rapport.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere