RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Økt tro på vintermarkedet

Sist oppdatert:
Proffene som handler med tankfutures på fraktebørsen Imarex i Oslo øker nå troen på høye stortankrater i de nærmeste vintermånedene
Relatert sak: Tank: Stor VLCC-aktivitet

Både VLCC- og suezmax-futurene steg utover dagen i går på Imarex. Det viser den norsk baserte børsens forwardkurve.

For VLCC'ene har futuresprisene økt på standardstrekningene den Arabiske Gulf til Japan og fra Vest-Afrika til US Gulf for de nærmeste månedene. Desemberkontrakten på Gulfen til Japan steg 19 worldscalepunkter i går, og lå ved børslutt sent i går ettermiddag på worldscale 117, som tilsvarer drøyt 56.600 dollar pr. dag, opp 11.500 dollar

Januarkontrakten steg fra ws 86 til ws 92,5, mens februarkontrakten er opp 2,5 punkter til ws 82,5 på Imarex. Futuresmarkedet priser dermed inn spotrater på henholdsvis 41.900 og 35.8000 dollar for de to første månedene neste år.

For strekningen Vest-Afrika til US Gulf steg desemberkontrakten fra ws 103,5 til ws 115, mens januarkontrakten er opp to punkter til ws 90. Det tilsvarer timecharterrater på henholdsvis 67.700 dollar og 50.100 dollar pr. dag.

Suezmax-ratene har også beveget på seg siden tirsdag, og for standardstrekningen Vest-Afrika til østkysten av USA steg desemberkontrakten fra ws 140 til 152,5. På timecharterbasis er det en økning på 4.200 dollar pr. dag til 41.700 dollar dagen. Januarkontrakten ligger nå på 39.100 på Imarex.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere