RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Laber aktivitet

Sist oppdatert:
Det har vært liten aktivitet både i suezmax- og VLCC-markedet det siste døgnet, og raten er, utenom Vest-Afrika, stort sett uendret
Det er meldt kun tre VLCC-slutninger i den Arabiske Gulfen det siste døgnet, og ratene fortsetter å holde seg på worldscale 45 for reiser både østover og vestover. Status quo er også uendret for Frontlines slutninger, som fortsatt har en betydelig premie på markedet.

Front Lady er rapportert sluttet med 265.000 fat til Singapore, og laster 20. august. Raten ligger 7,5 punkter over resten av markedet, på ws 52,5.

Det er videre meldt tre VLCC-slutninger i Nordsjøen. Front Chief er meldt sluttet til SU Gulf på ws 60, og laster 275.000 tonn 21. august for Navion.

Eller er det stille i VLCC-markedet, og det er også rimelig stille i suezmax-markedet. Det er ingen slutninger i det Indre Middelhav, mens det er meldt tre slutninger i Vest-Afrika, og stigende rater. Det sluttes nå på ws 95, opp 2-3 punkter fra før helgen. Lastedatoen er helt slutten av august.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 41 VLCC'er, og 31 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere