RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Lite fart i suezmax

Sist oppdatert:
Det er fortsatt bra fart i VLCC-markedet, og ratene ligger nå på ws 72,5. Suezmax-markedet i Atlanterhavet og Middelhavet er imidlertid fortsatt svakt
Det er meldt ni VLCC-slutninger i Gulfen det siste døgnet, og det bekrefter den store aktiviteten markedet har opplevd den siste uken. Ratene har klatret til worldscale 70-72,5.

I Nordsjøen har Frontline sluttet Front Century til Singapore på 2,275 millioner dollar. Skipet laster 7. september.

Blant de siste slutningene er Frontline igjen i førersetet, Front Commander er meldt sluttet til Thailand fra Gulfen på. Skipet laster 275.000 tonn 26. september. Front Sabang får samme rate for en reise til Fjerne Østen, og skal laste 19. september. Det er gjort flere slutninger på tilsvarende reiser på ws 70-71.

Kun en VLCC-slutning meldt i Vest-Afrika til ukjent rate. Det videre gjort tre suezmax-slutninger, men ratene ser ut til å være truet. De ligger nå i området ws 77,5 til 82 for reiser til østkysten av USA. Lastedatoer gjennom hele september.

I Middelhavet er det meldt to slutninger, og raten ligger på ws 80.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere