RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Liten aktivitet og ratefall

Sist oppdatert:
Luften ser nå ut til å ha gått noe ut av tankmarkedet etter at nærmere 80 prosent av VLCC-lastene for februar allerede er gjort i Midtøsten
Det er kun meldt seks VLCC-slutninger det siste døgnet i Midtøsten, og ratene er på vei ned.

Det sluttes nå på nivåer under worldscale 140 til Østen i det aktiviteten har dabbet av. Over 80 prosent av forventet lasting i Midtøsten for februar er nå gjort, og markedet må begynne å vente på marsprogrammene.

Blant annet er VLCC Petro Challenge meldt sluttet til Japan på ws 137,5, og laster 265.000 tonn 20. februar. Det er videre meldt slutninger til henholdsvis Taiwan og Thailand på nivåer rundt ws 140. Lastedatoer i midten og slutten av februar.

Stille også i Vest-Afrika, kun en VLCC-slutning er rapportert. Det er OSGs 1997-bygde Meridian Lion som er meldt sluttet til Kina til en engangsrate på 6,5 millioner dollar. Skipet laster 3. februar.

Det er liten fart også i suezmax-markedet, med kun to slutninger i det indre Middelhav. Blant annet er 2002-bygde Voyager sluttet på ws 240 fra Middelhavet til Wilhelmshaven. Tilsvarende slutninger har i det siste ligget i området ws 300-320.

Tre slutninger er gjort i Vest-Afrika, og ratene er nå nede på ws 285 for reiser til østkysten av USA. Det er ned 15 punkter fra sist fredag. Lastedatoene er over hele februar.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere