*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Liten aktivitet

Det har vært liten aktivitet både i VLCC- og suezmax-markedet det siste døgnet, og VLCC-raten er svakt ned

19.05.08 01:05

Det er meldt kun tre VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet. Blant annet er 1992-bygde Radiant Jewel meldt sluttet fra den Arabiske Gulf til India på ws 130, som er ned fra ws 140 som har vært de siste nivåene.



Videre skal 1996-bygde Iran Noah være sluttet fra Gulfen til Østen på ws 125, som er ned omkring 5 punkter fra begynnelsen av uken. Skipet laster 270.000 tonn 15. oktober. Front Lord som er meldt slutet en rekke ganger i det siste, men som har feilet, er nå rapportert sluttet til Brasil med en last på 270.000 tonn. Raten skal være ws 115, og skipet laster 4. oktober.



Det er meldt tre VLCC-slutninger i Vest-Afrika, blant annet to VLCC'er tilhørende NITC. De får en fastrate på 2,8 millioner dollar for reiser til India, og laster 10. og 16. oktober. Videre får 1193-bygde Soro ws 102,5 for en reise til US Gulf, alternativt ws 105 til østkysten av USA. Raten er uendret.



Det er nesten dødt i suezmax-markedet, hvor det ikke er rapportert aktivitet i Vest-Afrika, Nordsjøen eller Midtøsten. To slutninger er meldt i det indre Middelhav til rater på ws 105, som er opp et par punkter fra fredag.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.