*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Markedet ned fra toppen

Stortankmarkedet toppet seg sist uke, men skipsmeglerhuset P.F. Bassøe forventer et relativt stramt markedet for VLCC og suezmax også denne uken

19.05.08 01:11

Det går frem av skipsmeglerhusets ukesrapport.



Det var en Frontline-slutning i midt av sist uke på ws 155-160 fra den arabiske gulf til Rødehavet som var toppen i VLCC-markedet, siden har ratene kommet noe ned igjen på lav aktivitet og med stor spredning i slutningene.



Ifølge Bassøe ser etterspørsel/tilbudsbildet mer balansert ut i andre halvdel av juni enn ved månedskiftet mai/juni.



Moderne VLCC'er får nå ws 110 fra Gulfen til Sør-Korea, som gir 64.000 dollar pr. dag på timecharterbasis, mens raten vestover foreløpig ligger på 60.000 dollar. Det har vært liten aktivitet. I Vest-Afrika krabbet raten opp fra lavt ws 70-tall til ws 85, som gir 46.700 dollar pr. dag.



Suezmax-ratene var lite endret, og 2.5 punkter i de ulikemarkedet, og utsiktene er flate til litt sterkere for den kommende uken. En reise fra Vest-Afrika til østkysten av USA ga fredag ws 120, eller 34.000 dollar pr. dag.



Det har ikke vært meldt salg av stortankskip til opphugging den siste uken.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag