RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Mars kan bli bra

Sist oppdatert:
Det har nesten vært stillstand i stortankmarkedet de siste par dagene, og ratene i Midtøsten har kommet litt ned, mens suezmax-markedet sliter med mangel på laster
Skipsmeglerhuset Fearnleys forventer imidlertid at VLCC-markedet raskt kan komme til å snu opp igjen i det marslastingen kommer i gang.

Det er fortsatt kun et fåtall ledige skip ventet til Midtøsten de neste 30 dagene, 22 dersom en ser bort fra Tankers-poolen og Frontline. I forrige uke var antallet 21 VLCC'er.

- Mars er rett rundt hjørnet og med få dobbeltskrog-skip igjen vil dagens høye rater holde eller gå videre, sier en befraktningsmegler til iMarkedet.

Det sluttes nå vestover fra Midtøsten på worldscale 120 for moderne VLCC'er, ned 5 punkter fra forrige uke. Til Fjerne Østen ligger raten på ws 150 , som også er ned 2,5-7,5 punkter avhengig av distanse.

I Vest-Afrika er VLCC-ratene foreløpig flate på ws 200, men suezmax'ene har opplevd en større korreksjon som følge av mangel på laster. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger raten nå på ws 260, som er ned 40 punkter i forhold til for en uke siden.

Heller ikke de store køene av suezmax-tankskip ved Svartehavet har klart å redde markedet i det indre Middelhav. Ratene har falt 40 punkter også her til ws 250.

- Det er stille på suezmax, så her kan vi forvente en korreksjon ned, sier megleren.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere