RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Nesten bare suezmax'er

Sist oppdatert:
Det er omtrent ikke VLCC-aktivitet denne uken, og det siste døgnet er kun tre slutnigner meldt. Det er noe mer ativitet i suezmax-markedet, men ratene er fortsatt fallende
Det er rapportert to VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, begge er Frontline-skip.

Front Commerce er meldt sluttet til ukjent rate til vestkysten av USA, skipet laster 26. april. Videre er Front Sabang meldt sluttet til Sør-Afrika på ws 150, og laster 24. april.

I Nordsjøen er NITCs moderne VLCC Iran Hormoz meldt sluttet på en engangsrate på 4 millioner dollar ti lIndonesia. Skipet laster 270.000 tonn 7. april.

Frontline også aktive i suezmax-segmentet i MidtØsten, hvor en Frontline-suezmax er sluttet til Kina på ws 142,5. Skipet laster 19. april. En annen suezmax er meldt sluttet på en tilsvarende reise til samme rate.

To slutninger meldt i Vest-Afrika, hvor raten ser ut til å holde ws 125 til USA, mens den faller til Europa. En suezmax tilhørende NITC skal være sluttet til Trieste på svake ws 102,5 og ska laste 13. april.

To slutninger også i Svartehavet til ukjent rate. I Nordsjøen faller ratene omkring 20 punkter. Blant annet er Solviken sluttet på ws 95 til US Gulf, og laster 19. april.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere